תיאטרון הנו של זי-אמי/ דת ואמנות במסורת יפן

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4470
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

השאלה העומדת ברקע
העבודה היא האם וכיצד משתמשת הדת בשירותיה של האומנות ככלי להעברת מסרים דתיים או האם זו האומנות המשתמשת במוטיבים הלקוחים מעולם הדת למטרות אומנותיות כגון ריגוש הקהל? חשוב לציין כי הכרעה חד צדדית איזה תחום משפיע יותר על השני, הדת או האומנות, תוביל להכרעה פשטנית החוטאת לאמת, שכן כל אחד מהתחומים משפיע בדרך זו או אחרת על השני, ניזון ומובל לעבר הגשמת מטרותיו הרוחניות והאסתטיות. בעבודה זו אנסה לבחון את יחסי הכוחות בין דת ואומנות במסורת יפן כפי שהם מובעים ברעיונות ודרך יישומם בתיאטרון הנו היפני של זה- אמי. העבודה תבחן שני אספקטים ביחסי דת ואומנות בתיאטרון הנו: דרך עבודתו של זה-אמי ודרך הנושאים, הרעיונות והמוטיבים השזורים במחזותיו. בעבודה אבחן את הקשר בין הדתות היפניות כגון בודהיזם וזן לאומנות הנו של זה-אמי מתוך חיפוש אחר המכנה המשותף והשונה ביניהם. העבודה תנסה לענות על השאלה מהי מטרה אומנותית ובמה היא שונה ממטרה דתית?  האם מסר דתי יכול להיות גם מסר אומנותי ואיזה סוג של יחסים מקיימים השניים: יחסי הכלה, הקבלה,  ניגוד או זהות ? בחלקה הראשון של העבודה אבדוק את הקשר בין דרך עבודתו האומנותית של זה- אמי לבין תורת הזן ואילו בחלקה השני של העבודה אבדוק את הקשר בין הנושאים והרעיונות המועלים במחזותיו לבין הבודהיזם. הבחנות אלו ישמשו ככלי ניתוח לשני המחזות: izutsu וקיוצונה. תוכן עניינים
מבוא
1.     קדושת עבודתו של האמן א.    האומנות כתהליך רוחני –2
ב.     שיטת העבודה של זה- אמי בהקשר לפואטיקה המערבית -..3
ג.       זן ושיטת העבודה של זה- אמי 5

2 .     השפעת הבודהיזם על תיאטרון הנו היפני א.    תיאטרון הנו- מבנה העלילה …7
ב.     מוטיבים רוחניים בודהיסטים בתיאטרון הנו –8
ג.       IZUTSU  – ריקוד ההארה בבית התפילה –…13
ד.     קיוצונה- אפסיות האדם מול טבע הגורל 14
    סיכום ..18
    ביבליוגרפיה –20 העבודה בפונט 14