הוראה יחידנית-יחידה 7 מנהל בית ספר ומנהל כיתה

מוסד לימוד
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2686

תקציר העבודה

יחידה 7-מינהל בית ספר ומינהל כיתה גישות חינוכיות בתחום מינהל חינוכי גישה מבנית תפקודית
1 . תופסת ארגון חברתי כמערכת, המדורגת באופן הירארכי בצורת פירמידה.
2. בראש הפירמידה עומד המנהל  והוא קובע את המדיניות הכללית ומגיר את מטרות הארגון והדרגים הכפופים לו אמורים לתפקד באופן יעיל לצורך השגת מטרות אלו. ככל שההזדהות של כל העובדים עם מטרותיו גדולה יותר, כך תפקודם יעיל יותר.
3. מתבססת על התיאוריה של וובר. הדגש מושם על ניתוח הקשרים המבניים בין בעלי התפקידים השונים בתוך הארגון החברתי, ועל בחינת אופי התפקידים השונים-הפונקציונאליות של כל גורם בארגון.
4. ביקורת-גישה סטטית ואינה נותנת מקום לשינוי, פוגעת במוטיבציה.
מצב של דרוג קיים, בלא התייחסות לדינאמיקה של יחסי האנוש ולזרימה הבלתי פוסקת של שינויים ותהליכי משוב בין הגורמים השונים הפועלים במערכת, ובינם לבין גורמי חוץ.
גישת מנהל מדעי
1 . פותחה ע"י טיילור.
2. לקוחה מתחום התעשייה. בתי ספר נתפסים כמפעלי תעשייה.
והמדדים העיקריים להערכת תפעולם הם במונחים של יעילות. את הדגש על בחינת הייעול הטכנולוגי של ארגון חברתי.
3. גישה המנתחת את ההשפעה של כל אחד ממרכיבי המערך המנהלי על שיעורי תשומות ותפוקה במערכת. תשומות-כוח הוראה, תלמידים, ציוד לימודי וכו'. תפוקות-הישגי התלמידים בתחומים השונים. ככל שנשקיע יותר תשומות, נקבל יותר תפוקות.
4. ביקורת-התשומות והתפוקות במערכת החינוך שונות מתשומות ותפוקות בסרט נע בבית חרושת. יש להגמיש את הגישה ע"י שילוב מודלים מתחום הפסיכולוגיה והסוציולוגיה והתחשבות רבה יותר בגורמים האנושיים במערכת.
גישת קבלת החלטות
1 . לקוחה מתחום הכלכלה ומנהל עסקים. בראש הארגון עומדים מס' מנהלים, שאר העובדים בארגון-תפקידם לאסוף מידע ולצור נתיבי מידע –