פסיכולוגיה בחינוך-יחידה 2 גורמים הכרתיים

מוסד לימוד
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2010
מספר מילים 6026

תקציר העבודה

פרק 2-גורמים הכרתיים הכרה-מושג על, מושג רב מימדי. התהליכים שבאמצעותן האדם לומד, חוקר, מבין את הסביבה שלו. כולל אלמנטים של זיכרון, למידה, פתרון בעיות, חשיבה, ניתוח, סגנונות למידה, משכל.
משכל-יכול אינטלקטואלית.
1.
המשכל מתפתח עם הגיל, ככל שהוא מתבגר יכול הילד להתמודד עם בעיות שרמת הקושי שלהן והמורכבות שלהן הולכת וגדלה.
2.
המשכל הוא יכולת שיכלית לפעול בעזרת סמלים, בעיקר שפה.
3.
המשכל כולל את היכולת להשתמש בניסיון העבר ובזיכרון ולהחילם על נתונים של המצב הנוכחי.
4.
המשכל הוא היכולת ללמוד במהירות.
צפוי כי יהיו הבדלים בביצוע פעילויות שונות בין בעלי משכל גבוה לבעלי משכל נמוך.
בעיתיות בהגדרת משכל
1 .
משכל אינו מתאר תכונה, אלא הוא מתאר נטייה.
2.
המושג משכל  הוא מושג פתוח:כולל קשת רחבה של פעילויות, הפעילויות המאפיינות אותו אינן ניתנות למיון ולתיאור כי כל פעילות אנושית היא אינטליגנטית במידה זו או אחרת.
3.
הדרך הפשוטה היא להשתמש בהגדרות ביצועיות המבוססות על מדידה. מדידת משכל באמצעות מבחני משכל-דרך חסכונית שבעזרתה אפשר ללמוד על הבדלים בין אנשים מבחינת יכולתם השכלית.
השפעת התורשה על המשכל
1 .
בעלי משכל גבוה, כיוון שירשו אותו, יהיו תמיד כאלה ובעלי משכל נמוך ימשיכו לדדות בתחתית הסולם:המשכל נקבע כבר ואין טעם לשנותו או להשפיע עליו.
2.
אין טעם להשקיע באזורים נכשלים ולקדם טעוני טיפוח.
3.
למערכת החינוך ולמשאבים שהיא משקיעה אין תועלת תוצאות, החינוך לא יכול לשנות הרבה ביכולת העוברת בתורשה.
תוצאות מחקרים שתומכים בתורשה
1 .
ככל שעולה דרגת הקרבה המשפחתית, כך עולה המתאם בין מנות המשכל שלהם. תאומים זהים-רמז לתומכי הסביבה, יש לבדוק את מנת המשכל שלהם בשעה שגדלו בנפרד בבתים שונים.
2.
מחקרים מראים מנת המשכל הממוצעת של השחורים בארה"ב נמוכה בסטיית תקן גדולה ממנת המשכל של הלבנים.
3.
ילדים מאומצים בבדיקה שנערכה אחרי שנים רבות מול הוריהם הביולוגיים, לאם הביולוגית יש מתאם גבוה יותר.
השפעת הסביבה על המשכל ישנה חשיבות רבה לגורמי הסביבה.
1.
ילדים המתחנכים במוסדות ליתומים-כאשר יש חסך אימהי והטיפול הוא המוני ואינו מאפשר קשר ומגע אינדיבידואליים יורדת רמתם השכלית של הילדים. כאשר הטיפול במוסד הוא אינדיבידואלי וחם עם מגע אמיתי יש עלייה ברמתם השכלית של הילדים. במוסד הילדים שגדלו עם אומנות אישיות-נערות מתבגרות מפגרות היו בעלי מנת משכל גבוהה יותר.
2.
ילדים מאומצים-רמתם השכלית של ילדים מאומצים גבוהה מזו של האוכלוסייה הממוצעת. מנת המשכל הממוצעת שלהם היא 117 (ממוצע-110). הוריים המאמצים ילד נמצאים בד"כ במצב סוציו אקונומי טוב יחסית, הם מקדישים זמן רב לילד המאומץ שאותו הם מגדלים מבחירה ומרצון אישי. מעניקים הרבה תשומת לב, חום ואהבה. תנאים אלה תורמים להתפתחותו של הילד המאומץ בכל התחומים, לרבות התחום השכלי.
3.
סטאטוס חברתי כלכלי של הורים-משפיע על רמת האינטליגנציה של הילדים.
מנת המשכל של ילדים שאומצו ע"י הורים בעלי סטאטוס גבוה הייתה גבוהה באופן משמעותי מזו של הילדים שאומצו ע"י הורים בסטאטוס כלכלי נמוך.
בבית במצב סוציו אקונומי גבוה-הורים בעלי השכלה גבוהה, בעלי מקצועות חופשיים, בית עם שפע של גירויים אינטלקטואליים לילדים (ספרים, משחקים), השפה שבה מדברים ההורים עם ילדיהם היא גם גירוי חשוב.
4.
גודל המשפחה-המתאם בין גודל המשפחה לבין רמות המשכל של הילדים הוא שלילי. ככל שהילדים רבים יותר במשפחה, כך יורדת רמת המשכל שלהם. במשפחות מרובות ילדים תשומת הלב המקדשת מעטה לרוב בכל התחומים:חינוך, בריאות ועוד. קשר אינדיבידואלי עם ההורים קלוש יותר מאשר במשפחה ממוצעת.
5.
שינויים בתזונה והשפעותיהם-השפעת התזונה היא גם בתחום הבריאות והמשכל.