צ'אם - דיווח כספי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מילים 6822

תקציר העבודה

דיווח כספי סמסטר ב' 2010 סקירת מנהלים חברת צ'אם מוצרי מזון (ישראל) בע"מ החלה פעילותה בשנת 1970 והנפיקה מניותיה לציבור לראשונה בשנת 1992. מניות החברה נסחרות בבורסה לני"ע בתל אביב.
בעלי השליטה בחברה כוללים את בני משפחת שבי –
4 0.2%, ומשקיעים זרים – 28.8%. יו"ר הדירקטוריון הוא מר מיכאל שבי ומנכ"ל החברה הוא מר שי שבי.
 החברה עוסקת בעצמה ובאמצעות חברות בנות ונכדות בשלושה תחומי פעילות עיקריים: ייצור ומכירה של ביצים ומוצרי ביצים, פיתוח עיבוד ואריזה של מוצרים לתעשיית המזון ותוספי המזון וייצור ושיווק של אבקות ורכז עגבניות ואבקות ירקות נוספים.
לקוחות צ'אם הינם בעיקר יצרני מזון המשתמשים במוצרי צ'אם כחומרי גלם לתוצרתם. עיקר הייצור מתבצע ע"י החברות הנכדות בארה"ב והתוצרת נמכרת בעיקר לחברות הגדולות בשוק האמריקאי. חברות הקבוצה נמנות בין שלושת החברות הגדולות לייצור אבקות ונוזלי ביצים בארה"ב (פעילות זו מהווה את רוב פעילות החברה, כ-60% מהכנסות החברה) וצ'אם הינה אחת מיצרניות אבקות העגבניות הגדולות בעולם. החברה מעסיקה כ-400 עובדים ברחבי העולם. במרץ 2010 חברת מדרוג דרגה את אג"ח החברה בדרוג   Baa1תוך שינוי אופק הדרוג מיציב לשלילי וזאת בעקבות חשש לעלייה ברמת התנודתיות המאפיינת את מחירי חומרי הגלם בתחום הביצים ומעלייה צפויה ברמת המינוף נוכח יתרת השקעות בהיקף מהותי ותזרים מזומנים נמוך בשנת 2009. החברה הציגה בדוחותיה שלושה רבעונים (רבעון רביעי של 2008 ושני רבעונים ראשונים של 2009) עם תוצאות נמוכות מהתחזיות וזאת בעקבות המשבר הכלכלי. החברה נמצאת במגמת התאוששות החל מהרבעון השלישי של 2009, והצפי הוא לעלייה בתזרים המזומנים במהלך 2010 ולעלייה נוספת בשנת 2011, וזאת בעקבות שיפור יעילות הייצור של החברה, הקטנת עלויות רכישת חומרי הגלם והשקת קו מוצרי ביצים חדש ורווחי יותר.
ההון העצמי של החברה מהווה למעלה מ-30% מסך המאזן, ופירעונות החוב הפיננסי מכוסים באופן סביר ביחס להיקף המקורות מהפעילות.
החברה תאלץ להתמודד בשנים הקרובות עם מספר גורמי סיכון:
תלות בהמשך קבלת הזמנות מלקוחות עיקריים – עיקר הפגיעה בתוצאות החברה בימי המשבר הכלכלי הייתה כתוצאה מקיטון במספר ההזמנות.
שולי רווח צרים בתחום אבקות הביצים – יש לזכור כי מוצרי הביצים מהווי כ-60% מהכנסות החברה. עלייה ברמת הסיכון העסקי והפיננסי לנוכח תוכנית השקעות בהיקף מהותי – לחברה מספר רב של  גורמים מממנים ומבנה חוב מורכב. נזילות החברה נתמכת גם בקו אשראי של חברה מוחזקת שיתרת הניצול בו הינה בסך מהותי.
ובנוסף הגמישות הפיננסית נתמכת בבעלות על נכס מקרקעין ששוחרר משעבוד.
המשבר הכלכלי פגע קשות בתוצאות החברה ונראה כי היא הייתה מתקשה להתמודד עימו אם היה נמשך זמן רב יותר. החברה דיווחה על רמת EBITDA נמוכה בתשעת החודשים הראשונים של 2009, וזאת בעיקר בעקבות המשבר הכלכלי בארה"ב. המשבר הוביל לירידה בכמויות המבוקשות לאבקות ביצים ולהפסדי מלאי עכב צניחת מחירי חומרי הגלם. בנוסף השקת מוצרי ביצים חדש בתקופת המשבר גרמה להפסד תפעולי, לעומת זאת ה- EBITDA בשלושת הרבעונים הראשונים של 2009 עלתה מעט בתחום תוספי המזון לעומת שלושת הרבעונים הראשונים של 2008 כתוצאה מצמצום פרויקטים לא רווחיים ללקוחות עיקריים.
הרבעון הרביעי של 2008 הסתיים בתוצאות נמוכות מאד ומאז צומצמו הוצאות ונעשו תהליכים על מנת לייעל את הייצור.
החברה מצויה כיום בעיצומו של תהליך לצמצום מספר אתרי הייצור, ריכוזם בקרבת מקורות חומרי הגלם והרחבת השליטה על ייצור חומרי הגלם. תחילת ההנבה מהמתקנים החדשים צפויה בראשית 2011. על פי הערכות סך ההשקעה הנותרת במתקנים החדשים מסתכמת בכ-32 מיליון דולר מתוכם תיקח החברה על עצמה חוב בנקאי בסך של 22 מיליון דולר. יישום מוצלח של תוכנית ההשקעות צפוי להגדיל את התרומה בסך של כ-5 מיליון דולר מדיי שנה. בנוסף, מוצר נוזל הביצים החדש יתרום סך של כ-1 מיליון דולר בשנת 2010 ויעלה בהדרגה עד לכ-4 מיליון דולר בשנת 2012. החברה מכרה ציוד ייצור במפעל שהפסיק לפעול במניסוטה תמורת 1.8 מיליון דולר והמבנה הושכר.
  ***ללא מקורות