שיווק- קוקה קולה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4309
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

בעבודה חקרתי את שיווק חברת "קוקה קולה" ישראל, התמקדתי במוצר החברה- הקולה ה"שחורה וכן סקירה קצרה על מהות החברה שנמצאת בשוק הישראלי מ. 1968
תוכן עניינים
1. הקדמה
2 .  ניתוח הסביבה החיצונית
2 .1  ניתוח מגמות
2 .2   מאפיינים עיקריים של התנהגות הצרכנים    2.3  גודל השוק כיום, שיעור צמיחה חזוי ופילוחו
2 .4   אופי התחרות ועוצמתה
3 . ניתוח הסביבה הפנימית
3 .1   ניתוח מגמות
3 .2   ניתוח תמהיל השיווק
3 .3   מודל בוסטון
4 קביעת יעד 5 בחירת אסטרטגיה שיווקית ליישום היעדים  
6 תוכנית יישום שיווקית
6 .1   פילוח השוק
6 .2   כיסוי השוק
6 .3  מפת המיצוב- שוק המשקאות הקלים המוגזים לפי תפיסת הצרכנים  6.4 מטריצת ההתרחבות 7
סיכום ומסקנות
8   ביבליוגרפיה
1 הקדמה בעבודה זו חקרנו את רזי השיווק של חברת "קוקה קולה" ישראל.
בעבודה זו התמקדנו במוצר החברה- הקולה ה"שחורה".
תחילה, נתנו סקירה קצרה על מהות החברה אשר נמצאת בשוק הישראלי מאז 1968 ובמשך הרבה שנים הייתה החברה השולטת ללא עוררין בתחום המשקאות הקלים.
המהפך בשליטה או יותר נכון- התחרות החלה בשנות ה 90- כאשר חברות כמו: טמפו בע"מ החלו לייצר משקאות קלים.
בחנו את הסביבה העסקית שבה נמצאת החברה ברמת המיקרו והמקרו על מנת לראות כיצד גורמים שונים בשוק המקומי והעולמי משפיעים על פעילות השיווקית של החברה, רווחיה, נתח השוק שלה וכו'. גילינו שענף המשקאות הקלים במדינת ישראל הוא ענף מקובץ שבו נתח השוק העיקרי הוא של חברת קוקה קולה ישראל כ- 70%  ושותפות בו חברות נוספות:
טמפו תעשיות בירה בע"מ, יפאורה תבורי בע"מ, סופר דרינק בע"מ ומי עדן.
לאחר מכן, בחנו את האסטרטגיה שבה דוגלת החברה על מנת לשמור על נתח השוק שלה ולמקסם את רווחיה. גילינו שחברת קוקה קולה ישראל משתמשת בעיקר באסטרטגיה מונהגת לקוחות- עיקר רצונה של החברה לדעת את רצונות הלקוחות ולספק רצונות הללו, בשילוב עם התרחבות אופקית שעיקריה רכישת בעלות או בעלות חלקית על חברות מתחרות בתחום המים המינראליים אשר מהוות תחרות לא ישירה, ורכישת חברת "טרה" המייצרת משקאות בריאות חלביים.
רכישת בעלות על המתחרים נעשית בעיקר עקב יתרון לגודל שיש ל"קוקה קולה" ישראל ו"השתלטות" זו מאפשרת לחברה לפתח מוצרים חדשים תחת שם המותג שלה או להשתלט על נתח שוק של המתחרים וע"י כך למקסם את רווחיה. בדקנו מהו קהל היעד של החברה ועל מי היא ממקדת את תשומת ליבה בפרסום ושיווק של מוצריה. נוכחנו לדעת שחברת קוקה קולה מתמקדת בנוער ובצעירים בגילאי 12-18 בעיקר.
על מנת לעורר את תשומת הלב של הקהל הצעיר החברה דואגת למימון והקמה עצמאית של אירועי מוסיקה כמו:
"כפר המוזיקה בניצנים" שנערך מידי שנה בקיץ עם מיטב מאומני ישראל ופרסומות הדוגלות בחופש, רעננות, ספונטאניות ואהבה אשר קרובים לליבם של הצעירים באשר הם ואף נוגעת בליבם של המבוגרים יותר שנזכרים דרך הצפייה בפרסומת בנעוריהם בנוסטלגיה. החברה גם דואגת ללקוחות מבוגרים יותר ומציעה להם מבצעים אטרקטיביים על מארזים משפחתיים של מוצריה.
חברת "קוקה קולה" היא חברה אמריקנית ותיקה ונפוצה בתחום המשקאות הקלים. היום היא תאגיד בינלאומי ומותג החולש על העולם כולו כמו תאגידי מזון בינלאומיים אחרים שהפיצו את מותגיהם בעולם כולו במיוחד החל במחצית השנייה של המאה העשרים.
בשנות קיומה (החל משנת
1 891 ) היא ייצרה יותר מ – 230 סוגים של משקאות . המוצר העיקרי הוא משקה קוקה קולה.
החברה מייצרת אף מיצים וקפה, אך בעיקר משקאות קלים כמו ספרייט, פאנטה ותרכיז קולה.
המרכז של החברה נמצא באטלנטה, ארצות הברית.
החברה מוכרת את מוצריה בכ – 200 ממדינות העולם.
בשנת
1 968 חנכה החברה המרכזית את מפעל קוקה-קולה בבני- ברק. החברה בחרה להקים את אתר הייצור לצד צומת דרכים מרכזי, כדי להקל על שיווק מוצריה ברחבי הארץ.
קוקה-קולה נהנתה במשך כ
5 – שנה ממעמד בלעדי והייתה היצרנית היחידה של משקה בינלאומי שפעלה בשוק המקומי. הדבר הביא לכך, שציבור הצרכנים התרגל לטעמו הייחודי של המשקה. בתחילת שנות ה 90- קיבל משה בורנשטיין, בעל תשלובת 'טמפו', את הזיכיון להפצת המשקה המתחרה 'פפסי קולה'. למרות קמפיין פרסומי נרחב, לא הצליחה פפסי להמריא.
קוקה-קולה לא נפגעה ניהול השיווק – קוקה קולה מכניסת המתחרה, ואף הצליחה להגדיל את נתח השוק שלה באופן משמעותי. התגברות התחרות בענף המשקאות הקלים הובילה את החברה בשנות ה 80- וה 90- לכניסה לתחומים נוספים. בין היתר החלה החברה לפעול בתחום המים המינרלים (נביעות), בתחום הבירה (קרלבסרג, טובורג וגינס), בתחום המיצים (פריגת) ובתחום המשקאות החריפים. במקביל השקיעה החברה כספים בפיתוח מערכי הפצה ושיווק מתוחכמים ובהקמת מרכזים לוגיסטיים לשירות של יותר מ- 20 אלף נקודות מכירה ברחבי הארץ.
החברה הישראלית החלה גם לייצא את מוצריה לחו"ל.
המפעל הישראלי הוא היחיד מבין
1 ,500 מפעלי קוקה קולה בעולם המייצר קולה כשרה לפסח ליצוא לקהילות יהודיות בעולם. בחברה מועסקים כיום כ
2 ,000- עובדים, ולאחרונה נחנך קו הייצור השמיני במפעל. החברה הישראלית נמצאת בין 10 המפעלים המובילים של קוקה קולה בעולם וזכתה
6 שנים ברציפות בפרס האיכות היוקרתי. בקבוק קולה באריזת 1.5 ליטר הוא אחד מ
3 – מוצרי הצריכה הנקנים ביותר בישראל.