לשון ותקשורת

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 992
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

מטלת מנחה 12

1 .
א. הגישה הפרדיגמטית: גישה המגדירה משמעות של מילה באמצעות יחסיה אל מילים אחרות שבאותה קבוצת מגע. וזאת משום שהיא מתבססת על מעמדה של המלה בתוך פאראדיגמה.  הגישה מנסה לקבוע את משמעות המלה על פי מעמדה בתוך "השדה" או בתוך קבוצת מגע. הממד הפאראדיגמאטי הוא "אנכי", כלומר – הוא קובע את מעמדה של המלה בתוך קבוצה של מלים דומות, העשויות להמיר את המלה הנתונה בתוך הרצף הלשוני.
היחסים בין המילים יכולים להיות יחסי נרדפות, היכללות, ניגוד.
הגישה הסינטגמטית: גישה הבוחנת את המילה על פי המבע שהיא משובצת בו, על פי הרצף התחבירי, ולא על פי הקבוצה המילונית או הצורנית. יחסים סינטגמאטיים מתבטאים בדרכי ההצטרפות של המלה ובקשריה התחביריים והסמאנטיים עם שכנותיה. משמעות המילה תקבע עפ"י מקומה במשפט ועפ"י יחסיה התחביריים והסמאנטים של המילה הנתונה עם המילים הסמוכות לה ברצף.
ב. הסבר באמצעות הגישה הפרדיגמטית:
                                                             רימונים                          פרי                                                       אמצעי לחימה                         מיץ רימון                                             רעש                                            עץ                                                         פיצוץ        הסבר באמצעות הגישה הסינטגמטית:
החיילים הסתתרו מאחורי עץ הרימונים, ובזמן הנכון השליכו רימונים לעבר חוליית המחבלים.
                                         סוג של פרי                                         אמצעי לחימה
2 .
א. דיאלקט אזורי:
דיאלקט – תת לשון המדוברת בפי קבוצת דוברים מוגדרים מבחינה גיאוגרפית, למשל הערבית האלג'יר, במרוקו וכדומה, או האנגלית בארצות הברית, באנגליה. הדיאלקט בא לידי ביטוי בהגייה, בבחירת המילים ובדרכי ההצטרפות שלהן, ובאוצר המילים.
סוציולקט: תת לשון המאפיינת קבוצה … ***ללא מקורות