עיבוד קולנועי של תרבות הצוענים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 7572

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
–..
עמ' 1
הצוענים -..
עמ' 3
העיסוק הגזעני בצוענים בגרמניה ..
עמ' 4
הצוענים באירופה כיום .
עמ' 5
הצוענים קולנוע ואידיאולוגיה –
עמ' 6
"שעת הצוענים" —
עמ' 8
הצוענים של קוסטריצה –…
עמ' 9
אמיר קוסטריצה -.
עמ' 11
"ונגו" -..
עמ' 12
"זר בין צוענים" -…
עמ' 15
טוני גאטליף –…
עמ' 17
סיכום -.
עמ' 18
ביבליוגרפיה –..
עמ' 19
נספחים –
עמ' 20 מבוא
"כשירד אלוהים לארץ העיף מבט בצוענים – ומיד תפס את המטוס הראשון חזרה לשמיים ".
(מתוך הסרט שעת הצוענים) השינויים החברתיים והמדיניים שעברו על אירופה במהלך המאה העשרים לא הטיבו עם המיעוטים האתניים באירופה,הצוענים כמיעוט ללא שורשים וללא מולדת סבל בצורה קשה ביותר מהשלטונות  .
בתקופה הקומוניסטית במזרח אירופה היה ניסיון מצד השלטונות להפוך את הצוענים לחלק מהחברה הסוציאלית,השלטונות הקומוניסטים הכריחו אותם לוותר על אורח חייהם הייחודי וניסו להשיג זאת דרך גילויי אלימות קשים באוכלוסיה הצוענית המפוזרת בכל רחבי אירופה המזרחית .
בתקופת מלחמת העולם השנייה, בדומה ליהודים, הצוענים נחשבו לגזע נחות, הם נכלאו במחנות השמדה וכ- 400,000 צוענים נרצחו במהלך מלחמת-העולם השנייה ברחבי אירופה .
לאחר נפילת השלטון הקומוניסטי במדינות הגוש המזרחי הצוענים  נתפסו כאחראים למשבר הכלכלי- חברתי  ושימשו כשעירים לעזאזל בידי השלטונות והאזרחים כאחד .
הצוענים הם מיעוט ייחודי, הם פזורים בכל רחבי העולם, באירופה המערבית והמזרחית, בצפון אמריקה ואפילו בישראל ישנה אוכלוסיה צוענית .
בניגוד למיעוטים אחרים בעולם הצוענים הם חסרי שאיפות לאומיות וחיים במדינות השונות ללא זכויות מינימאליות .
הם למעשה "אזרחים" סוג ג' אשר מהווים עול לאוכלוסיות השונות אשר הם חיים בקרבתם  .
המודעות לקיומם ולבעיותיהם היא אפסית, וצורת הביטוי היחידה שלהם, נכון להיום היא באמצעות הקולנוע והמוסיקה .
הצוענים הם מיעוט אתני, הם עם של נוודים החי בשוליים ונבדל במראהו החיצוני ובתרבותו המיוחדת,סיבות אלה גרמו לפחד וסקרנות מצד האוכלוסיות השונות .
למעשה הסרטים העוסקים בצוענים מעלים שאלות לגבי תרבותם ודרך חייהם המיוחדת, דבר אשר היה כנעלם ולא ידוע מצד השלטונות השונים ובא לידי ביטוי דווקא בסרטים .
כבר בשנות הארבעים בהוליווד קיבלו הצוענים ביטוי בקולנוע  לרוב בתפקידי אישה או הזקנה מגדת העתידות ,תפקידים שגולמו על ידי שחקניות זרות בעלות מבטא זר ומראה אקזוטי כמו:
מרלן דיטריך שגילמה צוענייה, ולצורך התפקיד חבשה פיאה שחורה והכהתה את עור פניה ,במלודרמה המלחמתית "עגילי זהב"(1947 ) .
בשנות השמונים החל גל של במאים,שאולי לא השתחררו מכל הסטריאוטיפים הקולנועיים, נשאלת השאלה האם הצליחו לתרום לשינוי בגישה וההתייחסות לבעיית הצוענים מעצם היותם קרובים לנושא ? בעבודתנו נעמיק ונבחן את הנושא דרך סרטיהם של שני הבימאים המובילים את הגל הקולנועי והם טוני גאטליף בסרטיו "VENGO" (2000) ,ו- "זר בין צוענים" (1997). ואמיר קוסטוריצה בסרטו "שעת הצוענים" (1989).
סרטיו של גאטליף עוסקים במסע הכרות עם עולמם של הצוענים ובוחנים את התרבות הצוענית שעיקרה במערב אירופה. הבמאי המוביל את הגל והמזוהה עמו יותר מכל, הוא אמיר קוסטריצה אשר בסרטיו שם דגש על השיח הקולוניאלי בנושא הצוענים, ובכך הצליח להביא את בעיית הצוענים להכרה כלל עולמית מנקודת מבטו הריאליסטית .
קוסטריצה בסרטיו עוסק בעיקר בתרבות הצוענית של מזרח אירופה ומדינות הבלקן .
בחלקה הראשון של עבודתנו  אנו נעסוק וניתן חומר רקע לגבי הצוענים ,תרבותם, הווי חייהם ובעייתם כמיעוט חסר טריטוריה .
ובהמשך עבודתנו ננתח את הסרטים ע"פ עיבוד התרבות הצוענית אל הקולנוע וכן נבחן כיצד הם משתלבים עם הרקע של הצוענים והתיאוריות השונות .