סמינריון במדיה דיגיטלית - מלחמתם של ערביי ארץ ישראל על זהותם הפוליטית והחברתית במדינה - ניתוח סרטם של סוהא עארף וערן ריקליס, "אחד ברגל, אחד בלב" (2006)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3839
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תוכן עניינים מבוא
–  2
סקירת ספרות -.  3
שאלת מחקר, השערת מחקר ומתודולוגיה–..  9
ניתוח ודיון   –10 סיכום ..
17
מבוא בעבודתי זו החלטתי לנתח את סרטם של סוהא עארף וערן ריקליס, "אחד ברגל, אחד בלב" (2006), אשר הופק במימון  הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה. הסרט הוא לכאורה סרט המתאר מאבק ספורטיבי, ומלווה את מאבקה של קבוצת הכדורגל של בני סכנין להישאר בליגה הלאומית, שהיא הליגה הבכירה בישראל. הסרט אמנם עוקב אחר מלחמת ההישרדות של בני סכנין בליגת העל בכדורגל בזמן אמת, אך למעשה משתמש בקבוצה על מנת להציג את מלחמתם של ערביי ארץ ישראל על זהותם הפוליטית והחברתית במדינה ואת מאבקם, באמצעות הספורט, במדינה שלטענתם מקפחת אותם. סיפור ההישרדות של הקבוצה מוצג דרך עיניהם של שני שחקנים מובילים  בקבוצה, השוער היהודי מאיר כהן, ומגן הקבוצה המוסלמי, ניג'אל חודיראת. בנוסף, מקיימת במאית הסרט ראיונות עם האוהד הנלהב ביותר של הקבוצה, "גמבול" , ויושב ראש הקבוצה, מאזן גנאיים. שאלת המחקר כיצד ובאילו אמצעים, משתמשים יוצרי הסרט על מנת לקשור בין סיפור ההישרדות של בני סכנין בליגה הלאומית, למצבם של ערביי ישראל בתוך החברה הישראלית  ?
השערת המחקר בהתבסס על מאמרו של נבו (2002) שטען כי  "רוב סרטי הספורט, אינם שייכים במובהק לקטגוריות של סרטי ספורט. הדרמה הספורטיבית אינה בהכרח במוקד ההתרחשות העלילתית של הסרט. השימוש בענפי הספורט השונים הוא ברוב המקרים רקע להתרחשויות אחרות, ובספורט עצמו נעשה שימוש מטאפורי", השערת המחקר שלי היא שקבוצת בני סכנין משמשת כמטאפורה למאבקם של ערביי ישראל על זהותם הפוליטית ומצבם החברתי  בארץ ישראל, וכי יוצרי הסרט, סוהא עארף וערן ריקליס,  גייסו רפרטואר רחב של אמצעים , גלויים וסמויים , שיגרמו לצופה (בעין לא ביקורתית) לנסות ולהבין את מצבם של ערביי ארץ ישראל כמיעוט בחברה הישראלית. מתודולוגיה אנתח 5 סצנות מרכזיות, אשר בהן נעשו מניפולציות שמטרתן להעביר את המסר כי ערביי ישראל הם מיעוט הנאבק על זהותו במדינת ישראל. במהלך הניתוח אתייחס להסמלה , סאונד, קריינות, בחירת המילים והדמויות וזוויות הצילום. ניתוח קטעי וידאו מתוך הסרט בחלק זה של העבודה אנתח חמישה חלקים מתוך הסרט "אחד ברגל, אחד בלב" (2006). במהלך הניתוח אתייחס לזוויות צילום והמסר שהן מנסות להעביר, תוכן הדברים, זהות הדמויות והקונטקסט בהם נאמרים הדברים. מתוך ניתוח הסצנות אנסה לאשש את השערת המחקר, דהיינו, שהסרט מציג את מאבקם של ערביי ישראל באמצעות מאבקה של סכנין, וטוען כי הערבים הישראלים נמצאים בעיצומו של תהליך התנתקות מהחברה הישראלית ומוסדותיה.