בחנתי את אופן הייצוג של המיליטריזם בסרטי הקולנוע הישראלי בשלוש תקופות שונות, כיצד זה בא לידי ביטוי והאם ישנו שינוי באופן ייצוג

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 10954
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

המיליטריזם בקולנוע הישראלי תוכן העניינים
מבוא …
ע' 2
סקירת ספרות -.ע'
4 מיליטריזם והתרבות הישראלית שינויים חברתיים בישראל והשפעתם על  התרבות המיליטריסטית השפעות  חברתיות וייצוג  המציאות סרט המלחמה והשפעותיו החברתיות הקולנוע הישראלי ; מיליטריזם והשפעות חברתיות מתודולוגיה –ע'
1 5
שיטת הניתוח השערת מחקר חלק אנליטי -…ע'
1 8
סרטים מהתקופה הראשונה  1948-1972
"תת עזית הכלבה הצנחנית " (דוידזון, 1971) "פישקה הולך למילואים ( עובדיה, 1971) סרטים מהתקופה השנייה 1973-2000 "עונת הדובדבנים" (בוזגלו, 1991) "גמר גביע " (ריקליס, 1991) סרטים מהתקופה השלישית שנת 2000 עד ימינו "יוסי וג'אגר(פוקס, 2003) "בופור " (סידר, 2006) סיכום ומסקנות …ע'
3 3
ביבליוגרפיה -.ע'
3 5
מבוא
החברה הישראלית הובחנה במחקרים סוציולוגיים רבים כחברה מיליטריסטית )קימרלינג, 1993). ככזו, החברה הישראלית שמה את יהבה על בניין הכוח הצבאי ועל הרטוריקה האידיאולוגית הרואה את הפיתרון הצבאי לכל סכסוך (גיר, 2005).
על אף ממצאים אלו , עולה כי בשנים האחרונות ישנו שינוי חברתי בכל הקשור למיליטריסטיות הישראלית ולמרכזיותו בחברה הישראלית. זאת היות ובשנים האחרונות ראינו מלחמות ברירה כמו מלחמת לבנון (בן אליעזר, 2003), וכן שינויים חברתיים שגרמו לירידת קרנו של השירות הצבאי(לוי, 0072 ).
אחד המקומות בו נארגת האידיאולוגיה האזרחית והתרבותית ומשוקפת בצורה הנאמנה ביותר הוא תחום הקולנוע (זנד, 2001).
הקולנוע נמצא פעמים רבות כמשקף את הרעיונות האידיאולוגיים של החברה בה הוא נוצר, דבר שקורה בעיקר בסרטי מלחמה (קייס, 1991 ;   1986 .Eberwein, 2004 Basinger). סרטים אלו נוצרו מלכתחילה בתור תוצרים תרבותיים שהציגו רעיונות אשר תמכו בפעולות הממשל או שנועדו להסברה על הסיבות ליציאה למלחמה (זנד, 2001).
גם בישראל נעשה שימוש בסרטי המלחמה לשם העברתם של רעיונות אידיאולוגיים מיליטריסטיים, במיוחד לאחר קום המדינה ועד למלחמת יום הכיפורים (גרוס וגרוס, 1991). בסרטים אלו הוצג צה״ל במלוא יוקרתו, כצבא על, צבא מוסרי ומקצועי ומפקדיו יוצגו בתור האליטה הציונית של מדינת ישראל, ממשיכים וטוענים גרוס וגרוס.
השינוי האידיאולוגי ביחס למיליטריזם שחל בחברה הישראלית בשנים האחרונות (בן אליעזר, 2003: יגיל, 2007), לא הפקיר גס את התחום הקולנועי, ולפיכך יכולנו לראות גם שינויים באופן הייצוג של צה״ל והמיליטריזם בקולנוע הישראלי (טלמון, 2001; יוסף, 2010).
בסרטים שהופקו לאחר מלחמת יום הכיפורים יכולנו לראות רמות ביקורתיות גבוהות יותר כנגד צה״ל, וכן שימוש בנרטיב הצבאי על מנת להעביר רעיונות חתרניים ואנטי מיליטריסטיים (גרץ, 1998).
סרטי המלחמה שנבדקו על ידי זנד (2001) והוכרו ככאלו היכולים לשמש כבבואה חברתית להלכי רוח משתנים, הציגו כעת ייצוגים שונים של צה"ל שהתאימו לחברה הישראלית המשתנה (כ״ץ וינוביצקי, 1999).
בעבודתי אבחן את אופן הייצוג של המיליטריזם בסרטי הקולנוע הישראלי בשלוש תקופות שונות, הראשונה היא
1 948 עד 1973. התקופה השנייה היא שנות ה 70 עד שכת 2000. והתקופה השלישית היא שנת 2000 עד ימינו. על ידי בחינה זו אוכל לראות כיצד בא לידי ביטוי המיליטריזם בתוצרים הקולנועיים של החברה הישראלית והאם אכן ישנו שינוי באופן אריגתו של המיליטריזם אל תוך הנרטיב של סרטי הקולנועי. שאלת המחקר שלי תתחלק לשתיים.
1.   כיצד בא לידי ביטוי המיליטריזם בקולנוע הישראלי בתקופות שונות?

2 .   האם ישנו שינוי באופן ייצוג המיליטריזם במהלך שלושת התקופות?