יחסם של חז"ל המקרא ומקורות ימי בית שני לאונס דינה

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 5361

תקציר העבודה

תקציר העבודה אונס דינה המתפרס על  פני פרק שלם במקרא העסיק רבות את הפרשנים במשך השנים, אולי בגלל העובדה שתופעת האונס במקרא אינה דבר שכיח כלל.
בעבודה זו אסקור בקצרה את מעמד האישה והיחס לנשים במקרא, בחז"ל ובספרות בית שני, בנוסף אציג את יחסם של אלו לאונס דינה. בפרשנות חז"ל אעסוק בעיקר בפרשנותם של : בראשית רבה , מדרש תנחומא הקדום וילקוט שמעוני, ואף אתייחס מעט לפירושיו של רש"י.
בפרשנות ימי בית שני אעסוק בפרשנותם של : ספר היובלים, קדמוניות היהודים, קדמוניות המקרא ותרגום השבעים.
אתמקד בעיקר בפרשנותם ליציאת דינה המתוארת בביטוי המקראי הקצר : "ותצא דינה" (ברא' לד,1) וביחסם לדינה באופן כללי בעקבות יציאה זו.
מטרת עבודתי הינה להציג את המגמות השונות העולות מתוך הפרשנויות לאורך התקופות, ולהציע את דעתי לסיבת השינוי הנוצר ביניהם. ידוע לי כי בעבודה קצרה כזו לא אוכל לרדת לעומקה של כל פרשנות וקל וחומר שלא אוכל להציג את מעמד האישה על כל פרטיו, ולכן אציין מראש כי סקירה זו הינה כללית ביותר ובאה רק על מנת לציין את רוח הדברים.
תוכן עניינים
מבוא – – 2 – מעמד האישה במקרא –. – 3 – היחס לאונס דינה במקרא -. – 5 – מעמד האישה בתקופת חז"ל .. – 6 – סיכום מעמד האישה –.. – 7 – היחס לאונס דינה בפרשנות חז"ל — – 9 – בראשית רבה – – 10 – מדרש תנחומא הקדום — – 12 – ילקוט שמעוני – – 14 – מעמד האישה בספרות ימי בית שני – – 15 – היחס לאונס דינה בספרות ימי בית שני . – 17 – ספר היובלים – – 17 – קדמוניות היהודים – 17 – תרגום ה70 -. – 18 – קדמוניות המקרא – 18 – סיכום . – 19 – ביבליוגרפיה -.. – 20 –