Google ועסקים בינלאומיים והדילמות המוסריות הטמונות בה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 7929
מספר מקורות 39

תקציר העבודה

תוכן עניינים

1            מבוא -…3-4

2            משטרים בהם יש צנזורה על חופש הביטוי .5-8
3            משתמשים שחלה עליהם צנזורה 9-10
4            משתמשים במדינות דמוקרטיות 11-16
5           רגולציה -17
6            סיכום ומסקנות -..18-19
7           ביבליוגרפיה –…20-23

1           מבוא
בחודש ינואר השנה פורסם על משבר גדול בין השלטון הסיני ובין חברתGoogle  העולמית. המשבר החל בעקבות פריצה לחשבונות Gmail (שירות של Google) בסין והעתקת פעילותה של Google להונג קונג כדי לייצא שירותי אינטרנט לציבור הסיני. בהמשך גילו Google כי תוצאות החיפוש המוצעות על ידי החברה לגולשים הסיניים מצונזרות. זאת לעומת תוצאות חיפוש רגילות אליהן מגיע הגולש (המשתמש) בעצמו מבלי להיעזר בחיפוש המועדף (http://www.netlaw.co.il/it_itemid_12220.html).
במהלך בחודשים האחרונים ממשיכות השיחות בין Google לשלטון הסיני. Google מעוניינת ביצירת מנוע חיפוש בסין ללא צנזורה, לעומת זאת בסין מתעקשים כי צנזורת האינטרנט היא דבר הכרחי. בנוסף אמרו כי אם Google רוצים לעזוב זו בחירה שלהם, אך אם הם עוזבים שוק האינטרנט הסיני ימשיך להתפתח (http://www.netlaw.co.il/it_itemid_11937.html).
Google היא דוגמא אחת לעסק בינלאומי העומד בפני דילמה מוסרית: האם להיכנע לממשל הסיני ולצנזר, כי עליה להתנהג כפי הנהוג באותו המקום וכי היא יכולה להפיק תועלת כלכלית או לעמוד על עקרונותיה כחברה המאמינה בחופש הביטוי והמידע. כיוון שהפרשה והתפתחויותיה מסקרנות אותי וכיוון שישנן לא מעט חברות בינלאומיות נוספות העובדות עם הממשל הסיני כדוגמת: Yahoo! ו-Microsoft (Dann & Haddow, 2008) החלטתי לבדוק כיצד באה לידי ביטוי המוסריות של עסקים בינלאומיים במדינות בהן מתקיימת רגולציה (פיקוח). כלומר ההתייחסות בשאלתי היא רחבה יותר. האם חברות בינלאומיות צריכות לפעול לפי הקודים האתיים, הערכים והמוסר של הארצות איתן עובדות, כי הן יכולות להפיק תועלת כלכלית או לפי הקודים האתיים, הערכים והמוסר שלהן עצמן. זוהי דילמה לא פשוטה.
העבודה מחולקת למספר פרקים ובכל פרק אציג שאלת אתית הקשורה באותו שחקן. בחלקה הראשון של העבודה אגדיר מושגים חשובים, אציג את הדילמה בה עומדת חברת Google ואקיים דיון האם הצנזורה על חופש הביטוי במדינות מוסרית?.
בחלקה השני אציג שני סוגים של תרבויות ואבדוק האם משתמשים שחלה עליהם הצנזורה מעוניינים בכך?.
בחלקה השלישי אענה על השאלה כיצד נתפשת הצנזורה אצל משתמשים (אזרחים) במדינות דמוקרטיות? וכן אקיים דיון מקיף לגבי הדילמה של Google.
ובחלקה הרביעי (האחרון של העבודה) אסביר את נושא הרגולציה ואענה על השאלה האם במדינה בה יש רגולציה יש צורך במוסר ?
קריאה מהנה