הקשר בין תהליך כיווץ ארגוני אי ביטחון תעסוקתי ומחויבות ארגונית של ה"שורדים" בארגון .

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 9395
מספר מקורות 68

תקציר העבודה

הקשר בין תהליך כיווץ ארגוני אי ביטחון תעסוקתי ומחויבות ארגונית של ה"שורדים"  בארגון .
חלק א
1 .1 תיאור הארגון שלוחת אוניברסיטת דרבי בישראל נוסדה בשנת 1997 .
 השלוחה מציע מסלולי  לימוד לתואר אקדמי ראשון במנהל עסקים ומחשבים ופסיכולוגיה ותארים אקדמיים מתקדמים ( תואר שני ) במסלולי מנהל עסקים , משאבי אנוש  וחינוך .
השלוחה הנה חברה בע"מ שנוסדה על ידי שלושה יזמים בעלי מוניטין  בניהול מוסדות חינוכיים וחוסן כלכלי .
 ש.א.א רשת מכללות בע"מ הנו הגוף המשפטי-עסקי בעל הזיכיון להפעיל בישראל את השלוחה האקדמית של אוניברסיטת דרבי, אנגליה. מטרת הקמתה של השלוחה הנה מתן אפשרות  לתלמידים מכל שכבות האוכלוסייה, בעלי נתונים מתאימים, לרכוש הכשרה  ייחודית בתחומי ההשכלה הגבוהה.
השלוחה מפעילה חמישה מרכזי לימוד בפריסה ארצית: רמת אפעל ,חיפה ,ראשון לציון , ירושלים ובית ברל (כפר סבא).
תוכניות הלימוד הייחודיות המשלבות יישום החומר הנלמד בסקטורים השונים של התעשייה והשירותים בארץ, מיועדות לאוכלוסיית לומדים ממגזרים שונים: פרטי, עסקי וממשלתי ומאפשרת שילוב של לימודים אקדמיים לצד תעסוקה במשק העבודה.
השלוחה  פועלת על פי הערכים התרבותיים ארגוניים  של אוניברסיטת האם, "אוניברסיטת דרבי" באנגליה  ומהיותה שלוחה של אוניברסיטה זרה בישראל עליה לפעול גם בכפוף לחוקי ישראל בכלל ושל המ"לג בפרט.  עקב כך המערכת נתונה ללחצים ושינויים דינמיים מיום היוסדה ועד היום.

1 .2 מיקוד המחקר
1 .2.1 הבעיה העסקית שלוחת אוניברסיטת דרבי בישראל פועלת בסביבה עסקית  חסרת יציבות, בתנאי מיתון בישראל ובעולם כולו מחד ומאידך הארגון מחויב לחזון מייסדיו לשמור על יתרון תחרותי באיכות תוצריו.
שלוחת אוניברסיטת דרבי בישראל הנה גוף פרטי שאינו מתוקצב על ידי מערכת החינוך בישראל . לאחרונה החליטה הנהלת השלוחה להיעזר בתהליך של  "כיווץ ארגוני "– Downsizing על מנת לשפר את תפקודה הארגוני וביצועיה הפיננסיים.
תהליך הכיווץ הארגוני יצר רמת מחויבות נמוכה של ה "שורדים" בארגון ורמת תפקודם ירדה ויצרה בזבוז של משאבים  ופגיעה ברמת תפוקותיה וביצועיה של השלוחה.
תופעה זאת מצא סימוכין בספרות המקצועית שמדווחת כי מחויבות ארגונית של עובדים קשורה לביצועיהם (Eby ,.Freeman., Rush, & Lance, 1999  ). עובד המחויב לארגון עובד קשה יותר , הוא בעל תפוקה גבוהה ואיכותית יותר ונוטה להישאר בארגון .רמת מחויבות העובד משפיעה גם על התוצאות העסקיות של הארגון ונמצא כי מחויבות ארגונית חלשה , עלולה להוביל להתנהגויות ארגוניות בלתי הולמות כגון : העדריות , הזנחה , חוסר שביעות רצון , ירידה בביצועים וכן לכוונות עזיבה ואף לעזיבה בפועל  Finegan ,2000 )  אצל בלנדר, 2002 ).

1 .2.3 שאלת המחקר האם קיים קשר בין  תפיסת תהליך הכיווץ  הארגוני תחושת אי הביטחון התעסוקתי ורמת המחויבות של השורדים בארגון ?