קלאסיקה בחקר התקשורת

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1774
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

לוונטל משתייך לאסכולת פרנקפורט:
מאפייני האסכולה:
1. פוזיטיביזם – ניסיון של מדעי החברה להידמות למדעי הטבע, כלומר: לחקור תופעות חברתיות בכלים מדעיים "מחקר אמפירי" ( ע"י מבדקים, סקרים, ראיונות ועוד).
2. פונקציונליזם / גישה מבנית תפקודית – החברה היא כגוף האדם, בנויה מערכות חיוניות להמשך תפקוד המערכת כולה. אמצעי התקשורת הם חלק אינטגרלי מהחברה ( כמו מערכת החינוך, החוק וכד) ויש לה תפקידים שונים אותם עליה למלא: לסקר סביבה, בידור ועוד.
ליאו לוונטל חקר את הערכים של האמריקאים, כפי שהתבטאו בשאיפות שטופחו בעיתונות פופולרית והופצו באמצעות מאמרים על אנשים מצליחים. השיטה למעש היא ניתוח תוכן. קורא את הכתבות ומנתח אותן באופן איכותני (מה המילים, מה מתואר וכד') וגם כמותי (כמה אחוזים מהגיבורים הם מעולם הפוליטיקה? למשל). מחקר אחר שלו בדק את השינויים בשאיפות כפי שהתבטאו במדורים האסטרולוגיים של העיתונים. הוא זיהה הבדלים מובהקים בין שנות העשרים בהן נהגו לכתוב על תעשיינים מצליחים שעשו את הונם באמצעות יוזמה ועבודה קשה לבין שנות הארבעים בהן הגיבורים היו כוכבי קולנוע או שחקני פוטבול, שלעתים קרובות יוחסה הצלחתם למקרה או למזל. לדעתו, שינוי הזה משקף מעבר משלב של קפיטליזם יוזם ומחדש לשלב של קפיטליזם צרכני, שבו התדמיות הן העיקר והגיבורים אינם אנשי מעשה אלא אנשים שמסתכלים עליהם.