אמצעי תקשורת המונים בישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 97
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1109
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

א.      א שידור ציבורי:
תפקידי השידור הציבורי:
1. אמור לשרת את הציבור ולהיות עצמאי ונטול לחצים ואינטרסים פוליטיים וכלכליים.
2. השידור הציבורי אמור לספק תכנים על בסיס אוניברסלי, לכל סוגי הציבור. כולל מגזרים שאינם מעניינים את המפרסמים בטלוויזיה המסחרית בשל כוח הקנייה הנמוך שלהם (זקנים, בני מיעוטים, ועיירות עוני).
3. לתת ביטוי לדעות ועמדות של קבוצות מיעוט בחברה הישראלית.
4. מתן במה ליצירות ויצירתיות בכל תחומי התרבות ושידור יצירות אלה, מתוך כוונה לגיבוש הזהות המקומית ולפיתוח דיאלוג פנימי בחברה.
5. אמצעי אמין לתקשורת חירום בשעת משבר כמו מלחמה. השידור הציבורי מנוהל ע"י מליאה ציבורית הממונה על-ידי הממשלה, וע"י ועד מנהל מצומצם יותר. מבחינת מימון השידור, אין תלות במימון חיצוני. ממומן מכספי הציבור ופרסום חסויות ותשדירי שירות (לא פרסומות הקוטעות את רצף השידור).
שידור מסחרי:
תפקידי השידור המסחרי:
בניגוד לשידור הציבורי, המונחה על פי העיקרון הבסיסי של דאגה לסדר הציבורי, השידור המסחרי מתנהג ביסודו לפי ההיגיון של ערוץ קניות ומכירות. הטלוויזיה המסחרית פונה אל האזרחים, לא ככאלה שמשתתפים בתהליך הציבורי, אלא כל צרכנים – וזהו ההבדל העיקרי. המגמה היא לעודד את הצרכן לצפות בפרסומות, שהן מקור ההכנסה של המשדרים, ובעקיפין לעודד את הצופים להוציא את כספם על מוצרי צריכה, המפורסמים ברדיו או בטלוויזיה.
מסיבות אלה אין לשידור המסחרי עניין בשמירת האיזון בין שירותי תקשורת לרוב הציבור לעומת שירותים למיעוטים חברתיים (דתיים, תרבותיים או אתניים). הטלוויזיה המסחרית פונה למכנה המשותף הנמוך ביותר ומטשטשת את זהות הצופים.
השידור המסחרי מנוהל ומופעל בידי גופים פרטיים, אך תחת פיקוח של מועצה ציבורית שתפקידה לייצג את האינטרס הציבורי בתוך שידורים אלה ולהסדיר את השידורים.
מבחינת מימון השידור, ממומן אך ורק מכספים המגיעים ממכירת זמן פרסום. תלוי לחלוטין בגובה הרייטינג המתורגם לערך כספי.