אפליה בין המינים מבחינה תעסוקתית, העבודה קיבלה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 95
שנת הגשה 2010
מספר מילים 8625
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

עבודה יפה ומעניינת, ציון 95.
ממ"ן 11
פרה סמינריון בנושא:
אפליה בין המינים מבחינה תעסוקתית.
שם הקורס: 10523 מוסר ועסקים.
תוכן עיניינים מבוא –. 3
פרק כלכלי –. 4
פרק חוקי –. 8
פרק מוסרי –. 14
דיון ומסקנות –. 22
ביבליוגרפיה –.
5 מבוא – גברים ונשים רחוקים מלהיות שווים בסטאטוס התעסוקתי והכלכלי שלהם.הנשים מהוות מחצית מהיקום, אולם אינן מהוות מחצית מכוח העבודה היות והנשים ברוב המקומות מופקדות על ניהול משק הבית, ובמקומות אחרים אין רואים בעין יפה את יציאתן לעבודה. גורם בעל משמעות רבה אחר הוא שכרן של הנשים אשר נמוך לעומת שכרם של הגברים.המציאות מלמדת כי קיימים פערים בשכרם של עובדים,יש שוני בשכר המשולם לעובדים המועסקים בענפים שונים,במקצועות ובמשלוחי יד שונים.כך למשל,שכר עובד ועובדת המבצעים את אותה העבודה אצל אותו מעביד באותו מקום עבודה,עשוי להיות שונה,וזאת בשל התוצאה של חולשתן של הנשים באוכלוסיה המנוצלות בצורה מפלה בידי המעביד. בשנים האחרונות מתחזקת המגמה של השתתפות הנשים בכוח העבודה וכן עוגנו זכויותיהן של נשים בעבודה בחקיקה והוקמו גופים ממשלתיים,אשר מטרתם לקדם את מעמד הנשים בעולם העבודה.הנושא שאותו אבחון הינו:  אפליה בין המינים מבחינה תעסוקתית,כאשר בעבודתי אדון בזויות שונות של הנושא: הפערים הקיימים כיום בין גברים ונשים בתחום העבודה,השתתפות הנשים בשוק העבודה על פניו השונים וכן על המחסומים והפערים השונים העומדים בפני נשים בעולם העבודה כיום,בצעדי החקיקה והפסיקה של בתי המשפט למען שוויון בין המינים בשוק העבודה וכן אבדוק האם פערי השכר בין המינים נובע כתוצאה מפרמטרים אובייקטיביים/שמא מדובר באפליה לשמה.
בפרק הכלכלי אערוך סקירה של תופעה זו,התפתחות היסטורית של כניסת הנשים לעבודה וכן נתונים מעודכנים,סטטיסטיקות לגבי העבודות שבהן הן עוסקות ולגבי השכר שהן מרוויחות,לעומת שכר הגברים.בעולם התיאורטי היד הנעלמה הייתה מונעת תופעה זו.אם היה ידע מושלם אנשים לא היו עורכים אפליה זו,אך הבעיה היא שבעולם המציאותי זה לא כך.
בפרק החוקי אערוך סקירה של ההיבטים החוקיים של תופעה זו של אפליה תעסוקתית מגדרית ואביא חוקים אשר רלבנטיים לנושא זה:חוקי העבודה,חוק שוויון הזדמנויות בעבודה ועוד חוקים נוספים, וכן אערוך התפתחות היסטורית של החוקים.כמו כן אבדוק מדוע החוק לא מצליח לרסן את התופעה הזו,כאשר איישם את מגבלות הריסון החיצוני: החוק עוזר לעוזריו,החוק מגיב באיחור,החוק כללי מדי,הרוכב תלוי בסוסו,TOO BIG TO FALL, הפרת החוק משתלמת והחוק משמש כאיצטלה לחוסר אחריות מוסרית.
ובפרק המוסרי, אענה על השאלה:מהו המעשה הראוי,כאשר איישם את מודל השלבים לקבלת החלטות מוסריות בארגון (תועלתנות,חובות וזכויות,את קאנת, אשר דיבר על הציווי המוחלט-על 2 הנוסחים, צדק,צדק מחלק,על הקפיטליזם,סוציאליזם ומדינת הרווחה,על הסגולות הטובות ועל ההסכמה החברתית) וכן איישם את המיתוס: "עסקים כג'ונגל.