סמינריון סיום בחינוך, ספריה כמטפחת אוריינות בבי"ס

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5559
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

תוכן עניינים
עמ' חלק א' – סקירה ספרותית
3 -13
מהי אוריינות מידע – מבוא
3
סטנדרטים של אוריינות מידע 5
מיומנויות של אוריינות מידע
6 כיצד מטפחות ספריות בתי ספר מיומנויות אוריינות מידע
8 אוריינות מידע ותוכניות לימודים
8 טיפוח אוריינות קריאה בספרייה
1 0 הספרייה כמרכז משאבים
1 1
סיכום הסקירה הספרותית
1 3
חלק ב' – סקר ספריות
1 4-26
מבוא
14
תהליך ביצוע הסקר
1 4
תוצאות הסקר
1 5
א. טיפוח אוריינות קריאה בספרייה
1 5
ב. הספרייה כמרכז משאבים
1 8
ג. התמצאות והדרכה
2 1
ד. שילוב הספרייה בתוכניות הלימודים
2 2
ה. פעילויות העשרה בספרייה
2 3
ו. צוות הספרייה
2 4
מסקנות כלליות מהסקר
2 5
רשימה ביבליוגרפית,
2 7
מחקרים רבים מפרטים מערכות של סטנדרטים לאוריינות מידע. הסטנדרטים הללו מתארים תהליכים "תקניים" – משלב הכרת הצורך במידע ועד לשלב הצגתו – שאוריין המידע אמור לנהוג על פיהם. חלק א': סקירה ספרותית מהי אוריינות מידע – מבוא
אוריינות מידע היא תהליך "בו נוצרת הפנמה והטמעה של עולם המידע". המקור הראשוני ליצירת תהליך זה הוא הצורך הטבעי של האדם, המתבטא בסקרנות, להבין ולתפוס את סביבת המידע שלו.
אכן, אוריינות מידע היא מאז ומעולם צורך בסיסי של האדם, מכיוון שבכל סביבה ובכל זמן היא שאפשרה לו להכניס סדר לעולמו באמצעות ארגון המידע המגיע אליו בצורה נבונה. על אחת כמה וכמה בדורנו, עם פרץ כמויות המידע שבהן מוצף האדם, אוריינות המידע היא הכרח בסיס.
כיוון שכך, אוריינות המידע היא "מיומנות גנרית" שאינה מוגבלת לתחום או למקצוע מסוים, אלא היא מסייעת לאדם לשלוט ולהתקדם בכל תחומי החיים ומאפשרת לו לקבל החלטות ולהתמודד בצורה יעילה עם בעיות.
הגדרה טבעית לאוריין המידע הוא מי שיודע ליצור מעצמו תשובות על סמך ניתוח של מידע ממקורות שונים. זאת בניגוד לגישה פשטנית יותר המבקשת לחפש את "התשובה הנכונה" מתוך התוכן או אפילו לבחור ב"תשובה נכונה".
ניתן להסיק מכך שאוריין המידע הוא אדם שרואה את העולם בצורה מורכבת ולא פשטנית ולכן המסקנות שיסיק וההחלטות שיקבל יהיו מושכלות הרבה יותר מאשר האדם המחפש תשובות מן המוכן. אדם כזה מסוגל לקחת אחריות לפיתוח הלימוד העצמי שלו.
היכולת לארגן וליצור מידע באופן עצמי, שווה היום בחשיבותה ליכולת לרכוש מידע מוכן, ואולי אף חשובה ממנה. ההגדרה הנפוצה והמוסכמת לאוריינות מידע היא של התאחדות הספריות בארצות הברית (ALA). היא מגדירה שאוריינות מידע היא היכולת להבין מתי יש נחיצות למידע, והיכולת לאתרו, להעריכו ולנצלו ביעילות. מכאן אפשר להבין את הנחיצות לטפח תלמידים שיהיו צרכנים נבונים של מידע. תבונה זו מורכבת מהתכונות הבאות: חשיבה ביקורתית עצמאית להבחין בין מידע מהימן למידע לא מדויק; מסוגל לקבל החלטות מבוססות ולקבוע סדרי עדיפויות.
אכן ביעדים שקבע משרד החינוך בנושא טיפוח אוריינות מידע, נכתב כך: "… אנו שואפים לטפח אדם בוחר, עצמאי ויצירתי, שייך לתרבות ולחברה בהן הוא חי; בעל ערכים אותנטיים ושיקול דעת ביקורתי, המסוגל ללמוד ולעבוד בחברותא, וכל זאת בעולם רווי שינויים, תהפוכות וחידושים".
כשלב ראשון לקראת פיתוח אוריינות המידע חשוב להקנות לתלמיד את היכולת לנסח שאלה ולמקדה, להשתמש באסטרטגיות מתאימות לחיפוש המידע הנחוץ לפתרון השאלה.
בשלב מעשי יותר התלמיד אוריין המידע הוא זה שמשתמש באמצעים טכנולוגיים ביעילות גם לשם איסוף החומר אבל גם לשם יצירה, ארגון ועיבוד המידע והצגתו. …