חירויות הפרט

תקציר העבודה

שאלות המטלה שאלה
1      (35 נקודות) חומר הקריאה:
פרק 6
מחבר ספר הלימוד, גיורא קולקה, בחר להציג את דעותיהם של תומס ג'פרסון, פרדריק ג'קסון טרנר והנרי דייויד ת'ורו בסמיכות אלו לאלו. על סמך הכתוב בספר הלימוד, ערכו השוואה מקיפה בין שלושת ההוגים – ג'פרסון, טרנר ות'ורו. מה הם הקווים המקשרים ביניהם ובמה הם שונים זה מזה? השתמשו בקטעי המקורות המופיעים בספר לביסוס טענותיכם.
שאלה
2      (40 נקודות) חומר הקריאה:
פרק 6
בפרק
6 מוזכרות כמה פרשיות מרכזיות ופסקי דין מכונני דרך, שהציבו אתגר בפני שופטי בית המשפט העליון בסוגיית יישום כפי שהיא מובטחת בתיקון הראשון.
–          שנק נגד ארה"ב (1919) –          דניס נגד ארה"ב (1951) –          ייטס נגד ארה"ב (1957) –          פרשת מסמכי הפנטגון (1971) –          פרשת סקוקי (1977) א.      תארו בקצרה כל אחת מפרשיות אלו, ההקשר המיידי שלהן, ההחלטות שנתקבלו.
ב.      באיזו פרשנות נקט בית המשפט העליון בהחלטותיו? השתמשו בסוגי הפרשנויות עליהן למדתם בפרקים 4-5.
ג.        כיצד מייצגות פרשיות אלו את דילמת יישום חופש הביטוי בזמני חירום ובמתח שבין רשות היחיד והרבים?
שאלה
3      (
5 נקודות) חומר הקריאה:
פרק 7
הסבירו את המושגים הבאים:
·         דטרמיניזם ריבודי ·         רציונליזם אישי ·         מצביע "מפלגתי" ·         מצביעים קבועים, מתחלפים, חדשים ·         בחירות קריטיות
1 תומס ג'פרסון (1743-1826), מאבותיה המייסדים של ארצות הברית, מנסח הצהרת העצמאות (1776), מקימה של המפלגה הרפובליקנית-דמוקרטית (1794), נשיאה השלישי של ארצות הברית (1801-1809) ויוזם רכישתה של לואיזיאנה (1803). תומס ג'פרסון האמין כי מהותו של השלטון נובע מהוויתם של האזרחים. משמע שאזרחים תלותים יוצרים בהרכח שלטון עריץ:
"תלות היא אמה-הורתה של הכנעה, של התרפסות, של שחיתות… היא מעצבת אנשים המשמשים כלים למימוש מזימותיהם של תאבי שררה". בהתאם לכך העריץ ג'פרסון את החקלאים האמריקנים שהם האב טיפוס של "האדם העצמאי" אשר מתפרנס מפרי עמלו מחלקת האדמה שברשותו: "החוואים הקטנים הם המרכיב החשוב ביותר והיקר ביותר של המדינה… הם הנמרצים ביותר, העצמאים היותר… והם קשורים לארצם ונאמנים לחירותה ואינטרסיה בקשר האמיץ והמתמיד ביותר… במדינות שלנו ישקוק שלטון צדק… כל עוד הן תהיינה חקלאיות בעיקרן [ו]כל עוד יוותרו שטחי קרקע ריקים באמריקה". כך שג'פרסון האמין בדקמורטיה אגררית בארצות הברית – ולהבדיל מהקומוניזם שאפיין את ברית המועצות וקמבודיה של הקמר-רוז', האגרריות שלו באה לידי ביטוי בחירות כללית של החקלאים ללא התערבותה של המדינה – חברה כפרית מעין זו הינה-