סוגיות של גוף בעידן הטכנולוגי

מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3866
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

שאלה א- קטע לניתוח באמצעות שימוש במושגים ובמודלים תיאורטיים- "ג'ין שהרגישה די מוזר  החלה לחוש בושה בשל דבר זה שקורה לה, שלא היה לה מובן מאליו וגם לא ציפתה לו. חסר לה אוצר המילים הרגשי כדי להתמודד עם האירוע. בעיקרו היא הייתה לבד עם החוויה. ללא כל מקור מידע.  התחושה הייתה של אובדן שליטה ופחד-אחות בית הספר הבהירה לה שהיא , נערה גדולה, ולכן מחזורה הקדים להופיע. ג'ין החליטה להפוך את עצמה לקטנה יותר ווידאה שמחזורה לא יחזור ויופיע במשך שלוש עשרה השנים הבאות" (מתוך אורבאך, 1985: 152).  הטקסט הנתון מספר על בחורה שקיבלה מחזור בפעם הראשונה בחייה ובעקבות חוסר ידע על התופעה היא מרגישה מוזר ולא יודעת כיצד מתמודדים עם התופעה. היא מרגישה בושה, אובדן שליטה ופחד וכל הרגשות העזים האלה מהווים פועל יוצא של השתקת הגוף לאורכה של ההיסטוריה. ההשתקה הזאת היא תוצר של שיח. שיח – Discourse – זה מונח שתבע פוקו, היסטוריקן צרפתי. שיח פירושו משטר של ידע המגדיר את מה שמותר לומר, וגם את מה שאסור. השיח מפעיל על הסובייקט כוח, מתוקף יכולתו לכפות על הסובייקט אמת שעליו להכיר בה. כאשר פוקו מתאר את השיח הוא מסביר ששיחים תרבותיים-חברתיים הם תוצר של הממסד ומטרתם היא להעביר את השיח אל המון העם בעזרת סוכני השיח כדי לעצב את רצונותיהם והחלטותיהם. פוקו אומר שסוכני השיח ביחס לגוף מגדירים לנו בצורה ברורה איך צריך להיראות גוף נורמטיבי. לאורך ההיסטוריה ניתן לראות את ההתייחסות לגוף כאל ישות מטריאלית שהזהות הרגשית והחוויה של הגוף אינם מגולמים בתוכו- Disembodiment.
זוהי תפיסה של האלמה והעלמה קרטזיאנית של הגוף (חזן, 2003).  Disembodiment משתקפת בארבעה סוגי השיחים: שיח הדתיות, שיח פילוסופי, שיח רפואי-מדעי ושיח סוציולוגי.
השיח הראשון על הגוף נעוץ בנצרות המוקדמת. היא יצרה תפיסת עולם שהגוף לא חשוב, אלא זהו חומר שנמצא כאן לתקופה מסוימת, מעין קונטיינר שמתכלה והוא לא משמעותי כי מה שחשוב זה הנפש. לטענתם הגוף זו אשליה, תעתוע והנפש היא זו המגלמת את האמת ולא הגוף-
תקציר העבודה השימוש בטכנולוגיות הרבייה החדשות (new reproductive technologies) צבר תאוצה בשנות השבעים של המאה העשרים ובעקבות כך החיים במאה העשרים ואחת הפכו את הגוף,יותר מבעבר, לצרכן פעיל של פרקטיקות טכנולוגיות . בליבת טכנולוגיות הרבייה החדשות עומדת שיטת  ההפריה החוץ גופית (In vitro fertilization). הפריה חוץ גופית מהווה התערבות כירורגית בטיפול בזוגות הסובלים מבעיות אי-פוריות. טיפולי הפריה חוץ גופית כוללים ארבעה שלבים לפחות: בשלב ראשון, מגורות השחלות באמצעות תרופות, בשלב השני, נשאבות הביציות מתוך הזקיקים, בשלב השלישי, מופרית הביצית במבחנה, ולבסוף, מוחזרים העוברים אל הרחם, תוך סיוע בהשרשתם (העליון, 2005).
ציון סופי- 98