ניתוח אירוע של חברת קודאק- Eastman Kodak’s Acquisition of Sterling Drug עבודה מעולה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 3801

תקציר העבודה

יעוד החברה ייעוד להוביל בפיתוח ייצור ושיווק מגוון מוצרי צילום, כימיקלים  ומוצרי פארמצבטיקה איכותיים. הגדרת העסק חברה בינלאומית המפתחת מייצרת ומשווקת מגוון רחב של מוצרי צילום לשימושים מקצועיים ולצרכים פרטיים. כימיקלים (ייצור סיבים, סוללות ליתיום ופלסטיק לתעשייה). בנוסף מיוצר ומשווק ציוד אורקולי לשימוש ביתי ומערכות מידע ומסחר (מערכות הדמיה גרפית והדמיה עסקית וההעתקות). החברה החלה בחדירה לשוק  הפארמצבטיקה הכולל תרופות הקשורות לחקר הסרטן, מערכת כלי הדם והלב, משכי כאבים וויטמין E טבעי, מחלות פרקים, הנדסה גנטית וביוטכנולוגיה. כמו כן התחום כולל מוצרים קליניים ומוצרים לבריאות, אמצעי זיכרון ושיטות להעברת תרופות בגוף.
מטרות על 
1 .      להמשיך להוביל ולהנהיג את שוק מוצרי הצילום, הכימיה ומוצרי התעשייה.
2.      להתבסס ולהרחיב את הפעילות בשוק מוצרי בריאות, שוק התרופות ושוק מוצרי הצריכה ולהוות חלק מהחברות המובילות בענף הפרמצבטיקה.
3.      הרחבת תחומי הפעילות וכניסה לשווקים חדשים תוך איתור הזדמנויות שוק חדשות לצורך פיזור הסיכון וגידול בהיקף המכירות.
4.      הגדלת הרווחיות.
5.      גידול במחזור העסקים והפעילות (20 בליון $ במכירות בתחילת שנות ה-90).???
פילוסופיה ניהולית ç    דינאמיות, תעוזה וניצול הזדמנויות הבאים לידי ביטוי בפעולות של מיזוגים, רכישות ומיזמים משותפים במטרה לנצל את פוטנציאל הסינרגיה המאפשר חדירה לשווקים חדשים ומגוונים ופיתוח קו מוצרים מגוון. ç    ביזור סמכויות – מתן אחריות והאצלת סמכויות נרחבות למנהלי  היחידות השונות תוך שימת דגש על יצירתיות ופיתוח מנהיגות. מבנה ארגוני של יחידות עסקיות עצמאיות בהיבטי רווח, עלויות ואיכות. מצד אחד רוח צוות ומצד שני ניהול באווירה תחרותית.
ç     פיתוח מהיר ואגרסיבי- פיתוח קו מוצרים מגוון ( ב1987 יצאה קודאק לשוק עם
5 0 מוצרים חדשים ו/או משופרים).
ç    כדי להגביר את יכולת התחרות ולחסוך בהוצאות (ב-1987 חיסכון של 0.5 מליון דולר) יש צורך בהתייעלות.
ניתוח בעלי העניין – גישת התובענים תובעניים חיצוניים לקוחות –ממשלות, רופאים, מוסדות רפואיים, בתי מרקחת, חב' ביטוח וצרכנים פרטיים. התביעה העיקרית של לקוחות החברה מחד היא למוצר איכותי ובטיחותי ומאידך למחיר תחרותי זול ככל האפשר.
ממשל – הFDA הוקם בארה"ב בשנת 1938 והוסמך לאשר את כל התרופות ולבצע בקרת נוהלי בטיחות, כך שיצרן אינו יכול להפיץ תרופות עד קבלת אישור לשיווקן מ-FDA.
כמו כן, הממשל גם אחראי על הורדת מחירים ופתיחת השוק לתחרות ע"י שכפול תרופות ופיקוח להגבלת מחירים.
מתחרים –  יש תחרות קשה של חברת קודאק עם חברות מיפן ואירופה הנוגסות מנתח השוק שלה בענף מוצרי הצילום ובענף התרופות.
השותפות העסקיות  להסכמים ולמיזמים משותפים.
תובעניים פנימיים בעלי המניות – יש דרישה תמידית של בעלי המניות שהחברה תהיה רווחית ושערך המניה תמיד יעלה ותהיה תשואה מקסימלית להשקעתם.. מנהלי החטיבות – שמירה על עצמאות אינטרסים של כל חטיבה ושימוש נפרד במשאבים.
עובדים – החברה פועלת בענפים עתירי השקעה כספית וידע יש שימת דגש על מו"פ. פעילויות אלה דורשות עובדים מיומנים בעלי רמה אנושית גבוהה המעונינים להיות מתוגמלים בהתאם לכישוריהם. כמו כן, בחברה עובדים רבים העובדים בצוות ומאוגדים בניהם דבר העלול להקשות על שינויים וצמצומים.
ניתוח סביבה קודאק עוסקת בתחומים רבים, אולם נראה כי הבעיה העיקרית היא בענף התרופות ולכן בו נתמקד.
ניתוח סביבת המאקרו – סביבה חיצונית רחוקה – מודל PEST סביבה כלכלית – ·         הביקוש לתרופות הוא קשיח.
·          יש מתח רווחים גבוה בענף (שולי הרווח גבוהים
2 0%-22%).
·         התחרות הקשה גרמה לחברות קטנות להעלם או להתאחד.
·         הממשלות כלקוח גדול מפעילות לחץ מסיבי להורדת מחירים.
·         חדירה  של חברות זרות (יפניות ואירופאיות) לשוק האמריקאי שהתאפשרה עקב ירידת ערך הדולר.
סביבה טכנולוגית – ·         מוצרים מסוג זה מחייבים שימוש בטכנולוגיה איכותית וברמה גבוהה והשקעה בכ"א איכותי ומקצועי. דבר זה מונע כניסתם של גורמים חובבניים לענף.
·         עידוד ממשלתי ומתן מענקים ותקציבים להשקעות בתחומי מו"פ בעיקר בתחום ההנדסה הגנטית והביוטכנולוגיה.
סביבה חברתית – דמוגרפית- ·         בשל העלייה ברמת החיים יש גם עליה במודעות לבריאות הפרט  ובשל כך מתרחבת   הדרישה מהחברות למגוון תרופות רחב יותר .
·         גידול בתוחלת החיים בפרט  וגידול באוכלוסייה בכלל.
·         כישלון תרופות בשוק וחשיפה תקשורתית שלילית הגוררת אנטי נגד היצרן.
·         התפתחות רפואה אלטרנטיבית ומעבר למוצרים טבעיים הנמכרים ללא מרשם.
סביבה פוליטית חוקתית – ·         הFDA קובעת סטנדרטים קפדניים לגבי תהליכי המו"פ, ייצור, רישוי ושיווק, גורם זה מקשה על חדירה של חברות זרות לשוק האמריקאי.
·         סיוע ממשלתי בהוצאות מחקר ופיתוח לחברות פרמבצטיות אמריקאיות.
·         תהליך אישור התרופות ע"י גוף ה-FDA הינו ממושך וכתוצאה מכך מגדיל עלויות ומערים קשיים על החברה.
**העבודה ללא מקורות