ניתוח שני יצירות-פרנהיים של ש"י עגנון ונתן זך נגד פרידה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2300
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

הצהרת כוונות עבודה זו עוסקת בניתוח שני יצירות:
1.פרנהיים ש"י עגנון
2 .פרידה נתן זך שני יצירות אלה עוסקות ביחסים במשפחה,כל אחד בראיה שונה מקודמתה , בניתוח הסיפורים אתן דרכי עיצוב אשר מסגננים את היחסים במשפחה,אדגיש את היחסים בין הדמות הראשית למשפחתו ושלושה דרכי עיצוב מרכזיות.
שני יצריות אלה עוסקות בשני נושאים חשובים ביחסי המשפחה:
בפרנהיים אפשר לראות נושא מורכב למדיי –אדם שב ממלחמה אחרי שהות ארוכה בשבי מגלה שיחסי המשפחה אליו לא כמו פעם ומישהו אחר תפס את מקומו. נושא זה הוא נושא מורכב בפני עצמו והיחסים במשפחה עוד יותר מוסיפים על הכאב והמועקה.
הנני חושבת כי נושא זה חשוב ללמידה,במקום שאנו חיים בו אשר מתקיימות המון מלחמות,שנאה ואיבה מצטרפים גם מקרים כאלו כמו חטיפות ותפיסה בשבי,אפשר לראות זאת על השבויים כרגע גלעד שליט ורון ארד שאיננו יודעים מה עלה בגורלם , ואם יחזרו האם יחס המשפחה והסביבה תישאר כתומכת או שמא תתערער כמו בסיפור פרנהיים?, הסיפור מעלה את השאלה ודן בה מה שמערער בנו את היחס כלפי אותם שבויים ומעורר בנו רגש וחמלה להתייחסות טובה לאותם אנשים.
בשיר פרידה ניתן לראות כי נושא הפרידה הוא מה שמניע את השיר. הוא מעלה את הנושא של פרידה ממשפחה במצב הכי קשה-בשואה,ופרידה בכלל מבני זוג,מילדים ומאבא או אמא אלו נושאים מורכבים וטעונים בעצבות. המשורר בשיר הוא בהחלט נגד אותה פרידה ממשפחתו,ומביע רגש שכולם מזדהים אותו מפני שאף אחד מאיתנו אינו רוצה להיפרד ממשפחתו.
בנוסף על כך אציין ספר אשר עזר לי בעבודה זו :
v     לשם ד' , מציאות אנושית וכמה מדרכי עיצובה בסיפור "פרנהיים"  ש"י עגנון – פרנהיים,   תל-אביב  אור-עם ,תשמ"ז 1987.