ניתוח שני יצריות-שקיות של יומולדת אתגר קרת ותחרות שחיה של בנימין תמוז

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3736
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

הצהרת כוונות עבודה זו עוסקת בניתוח שני סיפורים:
1.שקיות של יומולדת אתגר קרת
2 .תחרות שחיהבנימין תמוז שני יצירות אלה נראות לי כיצירות חשובות ומרכזיות, ניתן לראות שמעבר ליצירות ספרותיות בעלות דרכי עיצוב מוצלחים,הן גם עוסקות בנושאים חשובים,אשר נמצאים על סדר היום,      כגון:ניצול ילדים לסחר בסמים,והיחסים יהודים-ערבים. בשני סיפורים אלו אדבר על הנושאים המרכזים בסיפור ואתן שלושה מרכיבים אומנותיים השזורים בסיפור הקצר. ביצירה הראשונה –"שקיות של יומולדת" אדבר על הנושא המרכזי- יום ההולדת של נעמה וחלוקת שקיות היומולדת של האב והאזהרה לא לפתוח אותן ובעקבות זה מבטיח לילדים מתנה.יותר מאוחר מתברר שהוטמן בשקיות אלה סמים שהאב פחד שהתגלו בביתו. סיפור זה מראה שלפנינו סוג אפשרי של התחמקות עבריינית דרך שימוש ציני בתמימותם של ילדים שמגיעים למסיבת יומולדת של חברתם מבית הספר.
בסיפור זה אתן 3 דרכי עיצוב מרכזיות:
1.פואנטה
2 .לשון הסיפור
3 .ניגודים ביצירה השנייה-"תחרות שחיה" אדבר על אחד מהנושאים המרכזיים בסיפור-פרק א'-המפגש המכונן בין המספר לערבים,זהו בעצם פגישתו הראשונה הנותנת אפקט לכל הסיפור,חוויה זו מוליכה ומשפיעה על כל הסיפור בהמשך,פגישה זו לעומת פגישות אחרות בסיפור מראה יחסים טובים בין יהודים לערבים,אך מתחת לפני השטח מתנהלת מלחמה סמויה וראשונית. סיפור זה מעלה את סוגיית היחסים יהודים ערבים בא"י מ1929 עד מלחמת השחרור,ומעלה קווים למחשבה בנושא זה. סיפור זה גם מעורר שאלות נוספת מתחת לפני השטח: האם מרוב כל המלחמות אנו איבדנו את צלם האנוש שבתוכנו? האם צדק ומוסריות הולכים יחדיו?.
בסיפור זה אתן 3 דרכי עיצוב מרכזיות:
1.אנלוגיה המתחלקת לשני תחומים:
א.ניגודית ב.מקבילה
2 .מוטיבים
3 .סמלים בנוסף על כך –אציין כמה  מאמרים אשר עזרו לי להבין טוב יותר את סוגית הערבים יהודים.
§         סמט א' "פרשת תולדות,"ויתרֹצצו הבנים" – סיפור הולדתם ונערותם של יעקב ועשו כתשתית לבאות" שיעורים בפרשת השבוע  אתר ישיבת הר עציון 2001.
§         דגן ח' (2003) "יצחק"  המיתולוגיה היהודית, עמ' 229-231, מפה-מיפוי והוצאה לאור .
§         דגן ח' (2003) "חורבן וגלות" המיתולוגיה היהודית,מפה-מפוי והוצאה לאור עמ' 315.