עבודה סמינריונית על הקשר שבין מנהיגות מעצבת לבין מנהיגות בלתי פורמאלית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4061
מספר מקורות 39

תקציר העבודה

פרק 1: מהי מנהיגות בלתי פורמאלית?
–                                                                                        מהם המאפיינים של המנהיגות הבלתי פורמאלית? -…
מהי המנהיגות המעצבת?
מהם המאפיינים של המנהיגות המעצבת? -.
האם קיים קשר בין מנהיגות מעצבת ומנהיגות בלתי פורמאלית? –
מהם ההבדלים שבין המנהיגות המעצבת לבלתי פורמאלית? –.
פרק 2:
מערך המחקר .
שאלת המחקר
השערת המחקר –..
פרק 4:
שיטת המחקר
דיון .
סיכום ומסקנות –…
ביבליוגרפיה …
מבוא:
משחר ההיסטוריה העיסוק בהגדרת המונח "מנהיגות" היה נחלתם של היסטוריונים ופילוסופים.
לדוגמה, אפלטון דן בסוגיה – מיהו הראוי לשלוט, ואילו מקיאוולי ניסה לענות – מיהו המסוגל לשלוט. במאה ה20 – הפך הדיון בנושא המנהיגות לנחלתם המובהקת של העוסקים במדעי ההתנהגות.
העניין בחקר מנהיגות בארגונים גבר בשנים האחרונות בשל שינויים דרמטיים בעולם העסקי.התחרות הגלובלית הגוברת ומהפיכת התקשורת מחייבות התחדשות ארגונית מתמדת. ביצועים סבירים בלבד אינם מספיקים עוד על-מנת להתמודד בהצלחה עם השינויים הללו. ארגונים זקוקים למנהיגים היכולים לנצח על תמורות רחבות היקף ולכן תרים אחר מנהלים שיש להם את היכולת המנהיגותית הנדרשת לשם הנעת העובדים לביצועים שמעל ומעבר. חשיבותה של המנהיגות באה לידי ביטוי גם בהכרח לשמר את כוח העבודה המיומן לאור התחרות הגוברת בין ארגונים על משאבי אנוש.
פופר ורונן (2001) סוקרים הגדרות שונות למושג "מנהיגות", ומציעים כי ההגדרה העדיפה היא- "הנעת אנשים לביצוע משימות", המתבססת על ארבעה מרכיבים:
 סמכות פורמאלית – בתוקף הסמכות הניתנת, יכול בעל דרגה בכיר לגרום להפעלתו של בעל דרגה זוטר ממנו.
מקצועיות – אנשים נוטים להישמע לאלה הנתפסים בעיניהם כבעלי ידע וכבעלי משאבים מקצועיים החסרים להם עצמם. כישורים בינאישיים – היכולת לאבחן ציפיות וצרכים של המונהגים ולהגיב אליהם ברגישות ובגמישות.
 הזדהות – היכולת ליצור שינוי במחויבות ולהגביר מוטיבציה על מנת לפעול מעל ומעבר למוטיבציה "רגילה" (פופר ורונן 2001).
סמכות פורמאלית היא אותה סמכות שנותן הארגון.מקצועיות היא משאב,בדרך כלל משאב של ידע מקצועי, שיש לו משמעות של כוח מאחר שהיעדרו עלול לפגוע.כישורים בין-אישיים ויכולת ליצור הזדהות הם המקורות האישיים שאינם ניתנים על ידי הארגון והם הבסיס המושגי לדיון במנהיגות, הנשענת על המקורות הללו.בעבודה זו נתבסס על סקירה העוסקת במנהיגות המובאת מתוך פרספקטיבה היסטורית תוך התמקדות בגישה הסימבולית המבחינה בין שני סגנונות מנהיגות עיקריים: המנהיגות הבלתי פורמאלית  והמנהיגות המעצבת. בסקירה נתייחס לקשר שבין המנהיגות  הבלתי פורמאלית והמנהיגות המעצבת, כמו כן נתייחס למושג המנהיגות הבלתי פורמאלית ולמאפייניה הבולטים של המנהיגות המעצבת . שאלת המחקר: האם קיים קשר בין מנהיגות מעצבת לבין מנהיגות בלתי פורמאלית?  השערת המחקר:  השערת המחקר היא שמנהיגות  בלתי פורמאלית מאופיינת  בעיקר בסגנון מנהיגות מעצבת.

4
4 -7
8
8 9
1 0
1 1
1 1
1 1

1 2
1 2
1 2
1 3-15