העתקים של כנסיית הקבר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2738
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

עבודה פרו-סמינריונית בנושא:
העתקים של כנסיית הקבר ראשי פרקים:
מבוא    עמ' 3-4
פרק א' – כנסיית הקבר                                                                                  עמ' 5
פרק ב' –  תולדות כנסיית  Neuvy Saint  Sepulchre בצרפת                             עמ' 6
פרק ג' – ניתוח הכנסייה והקשר לכנסיית הקבר                                         עמ' 7
פרק ד' – כנסיית Santo Stefano בולוניה, באיטליה עמ' 8
פרק ה' – כנסיית Holy Sepulchre בקיימבריג' והקתדרלה של פיזה עמ' 9
סיכום ומסקנות                                                                                              עמ' 10 רשימת תמונות                                                                                               עמ' 11
תמונות                                                                                                             עמ' 12-15
ביבליוגרפיה                                                                                                    עמ' 16
כנסיית הקבר במקום בו על פי המסורת נקבר ישו ושם קם לתחייה, נחשב לאחד המקומות הקדושים לנצרות. לא פלא שרבים בחרו להעתיק דווקא מקום זה אל מקום מגוריהם באשר יהיה.
נושא ההעתקה כפי שהתייחסתי אליו הוא מושג ידוע בנצרות, העתקת הדברים והעברתם למקום חדש בלא העתקה מוחלטת, ודי בנטילת פרט מסוים כדוגמת העמודים, מרחק וגובה ממקום אחד למשנהו, ולאו דווקא לאותו השימוש ולאותה מטרה. כמו כן במקומות רבים נהוג להעתיק אל המבנה חפצים קדושים על מנת לשייך אותו למקום קדוש, לעתים השימוש בשם בלבד מרמז מספיק על ההקדשה.
בחרתי להתייחס למספר מבנים באירופה תחת הנושא העתקים של כנסיית הקבר בירושלים, כמובן שהדמיון די מטושטש לעין מודרנית אך ניתן לומר בביטחון רב שהצורות הארכיטקטוניות לאורך כל הדרך מקושרות אל כנסיית הקבר בירושלים. כמובן לא כל המבנים דומים  ולא בכולם ישנו אמבולטוריום, אך אי אפשר לומר שיש אלמנטים הכרחיים הקושרים את המקום לירושלים, במקרים רבים מטרת ההעתקה הייתה הערך הקדוש.
הסופר פייאר מארוואל כתב במאמרו "המקום לא מקרב אותך אל האל, היכן שלא תהיה אלוהים יבוא לקראתך אם בנפש יהיה לו מקום" נראה שהמקום באמת לא חשוב, אלא יותר האמונה ומכאן הרצון לאפשר לאותם מאמינים אשר לא יכלו להגיע לארץ הקודש בעצמם לקבל את התחושה כאילו הם בעצמם מסתובבים סביב הקבר הקדוש בירושלים ולחוות אפילו למראית עין את חווית הביקור בארץ הקודש.