היחס בין הסיפור העממי לספרותי

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3361
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

פרק א'- מעשייה אומנותית בניגוד למעשיה העממית שסופרה בע"פ המעשייה אומנותית נכתבה עי אומן אשר בכתיבתו התבסס על העקרונות והסגנון של הסיפורים העממים. המעשייה העממית על היסודות הקלאסיים של הספרות העממית ואפילו קיימות מעשיות אמנותיות שנכתבו ממעשיות עממיות או מחלקים מהם. מכיוון שהיצירה האמנותית נוצרת ע"י יוצר אינדיבידואל- יוצר יחיד נגרמים כמה שינויים מהותיים בינה לבין ביצירה העממית שמועברת בע"פ. ביצירה האמנותית הנוסח יהיה קבוע, מחודש או מקורי. על היצירה תהיה השפעה אישית- אופיו של המחבר ומהלך חייו, השפעה תרבותית של המחבר והמקום בו נכתבת העלילה. והשפעה תקופתית הזמן בו נכתבה העלילה רבים הכותבים אשר עשו שימוש בסוגת סיפורי המעשיות בספרות בת זמננו, זאת מסיבות שונות, ביניהן בחינת מצבו של האדם מנקודת המבט הפשוטה אותה מספקת המעשייה. חלק מן המחברים מבקשים ליצור מחדש את תחושת הפנטזיה בשיח המודרני, הדבר כרוך בשימוש בדרמות הפסיכולוגיות שהן חלק מן הסיפור.  על המעשייה האמנותית עלול לחול  צנזורה חברתית או שלטונית.
המעשייה האמנותית נפתחת במציאות עוברת אל העל טבעי וחוזרת אל המציאות. המעשייה אינה קשורה לא לזמן ולא למקום וגיבורם הם פרי דמיונו של המחבר וחוקי המעשייה העממים נמצאים בו למשל חוקי אולריק. מערך הדמויות הוא כמו במעשייה: גיבור נרדף, שתי דמויות העוזרות בבניית הדמות הראשית וגורם שלישי המעניק או המתווך אשר עוזר לפתור את הקונפליקט, הנמצאות באל זמן ואל מקום ופנייה אל הדמויות המאיישות בדרך כלל את המעשייה. …