הקשר בין אינטליגנציה רגשית, אסטרטגיות פיטורין והתמודדות (רגשית) של המנהל המפטר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 11094
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

תואר B.A מינהל עסקים הקשר בין אינטליגנציה רגשית, אסטרטגיות פיטורין והתמודדות (רגשית) של המנהל המפטר ביוני 2010 תוכן העניינים
תקציר מנהלים
א' מבוא .
1-2
סקירה ספרותית –.
2-9
   קשיי התמודדות של מנהלים עם פיטורי עובדים –…
2-4
   אסטרטגיות פיטורים יעילות —
4-7
   אינטליגנציה רגשית בניהול –…
7
סיכום
8
ביבליוגראפיה ..
9
העבודה כוללת גם את הרקע התיאורטי וגם את הנתונים הסטטיסטיים – מתודולוגיה, כלים (כולל נספחים של השאלונים), ממצאים  ותיאור הארגון בו הועבר המחקר. מרבית המקורות באנגלית. העבודה מעולה, קיבלה ציון 93. תקציר מטרת העבודה הנוכחית הייתה לבחון קשר בין אינטליגנציה רגשית של המנהל ואסטרטגיות בהן הוא נוקט בעת הפיטורין לבין אופן התמודדותו עם פיטורי העובדים, תוך כדי התמקדות בתהליכי פיטורין כחלק מתהליכי הצמצומים. מחקרים רבים מתמקדים בבחינת השפעה שלילית על העובדים המפוטרים או הנותרים בחברה, ופחות מחקרים בדקו כיצד תהליכי צמצומים ופיטורין עלולים להשפיע על המנהלים המפטרים, מכאן העניין בנושא.  תהליכי פיטורין והצמצומים כרוכים במספר סכנות. קיים מגוון אסטרטגיות יעילות, בהן יוכל להיעזר מנהל במטרה להקל על התמודדות העובדים העוזבים והנותרים עם הצמצום בכוח האדם שמתרחש בארגונים. בכך יכול המנהל להרגיש שהוא עשה את כל המאמצים כדי לנהל צמצומים ופיטורים בדרך הנכונה וההוגנת ולהכין את העובדים המפוטרים לחיים מחוץ לחברה.
העבודה הנוכחית מפרטת אסטרטגיות יעילות להתמודדות פעילה של המנהל גם עם קשיים רגשיים שבתהליך הפיטורים.
אינטליגנציה רגשית היא יכולת של האדם לזהות, להעריך ולנהל את רגשותיו ואת רגשות האחר, מיומנות זו קריטית במיוחד בעת ניהול פיטורים. היא מאפשרת למנהל לשלוט על רגשותיו הקשים לקראת שיחת הפיטורין, כמו כן, מנהל בעל אינטליגנציה רגשית יכול להראות אהדה והתחשבות הדרושים לניהול יעיל של השיחה. בנוסף, למנהל כזה ישנם כלים לתמוך בעובד בהתמודדו הרגשית עם הבשורה המרה. כיוון שמנהלים נמצאים בעמדת מפתח ובעלי השפעה בתור מקבלי החלטות, חשוב במיוחד להבין את התגובות האישיות שלהם לאופן ביצוע הפיטורים ותפקודם בארגון בעקבות זאת. במידה והמנהל אינו מוכן לרגשות השליליים, תפקודו המקצועי יכול להיפגע ולהוביל להשלכות שליליות עבור הארגון והמועסקים הנותרים בו. מסקנות המחקר הראו כי (1) חשוב מאוד לתת למנהלים הסבר על סיבות ורציונאל הפיטורים וכן לתת בידיו כלים נכונים להתמודדות עם השינויים בארגון ואסטרטגיות יעילות לעת פיטורי העובדים; (2) פחד משינויים הינה תגובה טבעית ונורמאלית והיא מלווה את תהליכי שינויים ארגוניים גם אם הם מתקבלים על ידי העובדים בעין יפה; (3) מסקנה חשובה נוספת היא שאינטליגנציה רגשית אינה הגורם היחידי הקובע התנהגות מנהל בעת תהליכי צמצומים ופיטורים. אחד הגורמים האפשריים הוא תחושת האחריות של המנהל כלפי עובדיו ללא העברת האחריות הזו על המערכת הארגונית.