הקשר בין שכר מנכ"ל לביצועי החברה, תוך הבחנה בין מנכ"ל בעלים לשכיר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4871
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
  1.    מבוא
3   2.    סקירה ספרותית       2.1         תיאורית הסוכן 5
  2.2         השפעת חוקי " סרבנס אוקסלי" על שכר המנכ"ל 7
3 .    השערות המחקר     9
    4.    מתודולוגיה       4.1         המדגם ואיסוף הנתונים
1 3
  4.2         סקירת המשתנים
1 4
  4.3         ניתוחים סטטיסטיים
1 6
5.     ממצאים אמפיריים    
1 7
     6.    דיון
2 1
  7.    סיכום
2 3
   8.    בביבליוגרפיה
2 4
  בעבודה זו נבחנה הסוגיה, האם מדיניות השכר למנהלים הבכירים בחברות ציבוריות בישראל שמניותיהן רשומות למסחר בבורסה משפיעה על התוצאות העסקיות והרווחיות של החברה ומבטיחה את האינטרסים של כלל בעלי מניותיה. הפער בין שכר מנהלים בכירים לשכר הממוצע מהווה סוגיה חברתית ומוסרית במדינות רבות, ועל כן קיימת חשיבה, רגולציה וחקיקה בתחום. השאלה היא אם אמנם שכר גבוה מאוד למנהלים בחברות ציבוריות הוא תוצאה של כוחות היצע וביקוש, או שמע מדובר בכשל שוק הדורש מעורבות רגולטורים לשמירה על האינטרס הציבורי והאינטרס של בעלי מניות המיעוט.
התרעומת הציבורית הובילה לאחרונה למספר שינויים בחקיקה בישראל  שמטרתם העיקרית היא הגברת המתאם בין התגמולים שמקבלים מנהלים לבין ביצועי החברות.
בעבודה זו נחקרו הגורמים אשר השפיעו על שכר הבכירים בחברות הציבוריות בישראל לשנת
2 008. המשתנים שנבחנו כוללים מדדים לביצועיה הכלכליים של החברה, כגון: שיעור החזקתו של המנכ"ל בחברה, גיל המנכ"ל, המינוף הפיננסי של החברה, שיעור הדירקטורים החיצוניים בחברה והיותו של המנכ"ל בעל מניות בה. בכך נוכל לקבל תמונה כוללת יותר על הפרמטרים המשפיעים על הקשר שבין שכרו של המנכ"ל לרווחיותה של החברה. המדגם כולל
6 0  חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב המייצגות את מרבית ענפי התעשייה במשק הישראלי (30 חברות שמכהנים בהן מנכ"לים בעלים  ו 30 חברות שמכהנים בהן מנכ"לים שכירים), ששכר המנכ"ל בהם עלה על מיליון ש"ח בשנת 2008.