פרו"ס- ניתוח הרומן גיא אוני דרך ראי המגדר הנשי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2874
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

בית הספר לתקשורת, יצירה וביקורת פרו-סמינריון: בחינת אופייה החתרני של גיבורת הרומן "גיא אוני", כניגוד לתפיסת היישוב הישן בדבר מקומן של הנשים בתקופת העלייה הראשונה קורס: אידיאולוגיה מגדר ורווחה בתקופת המנדט                                                                         תאריך הגשה:
31.3.11
סמסטר ב תשע"א בעבודה זו אנתח את הרומן "גיא אוני" (1982). הרומן נכתב בשנת 1982 על ידי שולמית לפיד כפרוזה לימי העלייה הראשונה וראשית החלוציות בארץ ישראל של סוף המאה ה-19. הרומן מגולל את סיפורה של הגיבורה- פאניה, צעירה כבת 16 פליטת פוגרום ברוסיה המגיעה ליפו עם דודה המבוגר, אחיה המשוגע ובתה התינוקת. באכסניה ביפו שם השתכנו פאניה פוגשת ביחיאל, אלמן ואב לשני ילדים המבקש את ידה. פאניה חסרת האמצעים מסכימה להינשא לאיש הזר ויחד עם משפחתה הם עוברים לביתו בג'עוני היא גיא-אוני ולימים ראש פינה. ביישוב גרים בכפיפה אחת עובדי אדמה יהודים וערבים. תוך הסתגלות לתנאי החיים הקשים בגיא אוני, לרעב, לבצורת ולעבודה הסיזיפית בשדה, היא עוברת שינוי, מתחזקת ונקשרת למקום.
סיפורה של פאניה מתרחש על רקע התעוררות תנועת "חיבת ציון" וראשית הגשמת חלום השיבה לארץ ישראל.
בעבודה אבחן כיצד אופייה החתרני של פאניה ברומן "גיא אוני", נגד את תפיסת היישוב הישן בדבר מקומן של הנשים בתקופת העלייה הראשונה. טענתי היא כי השתלבותה של גיבורת הרומן- פאניה בשוק העבודה, בחינוך ובשמירה על היישוב נחשבת כפורצת דרך בתפיסת היישוב הישן את מקומן של הנשים בתקופת העלייה הראשונה ועולה בקנה אחד עם דימויה של "האישה העברייה" ( מלמן, 1996) בעלייה השנייה. ראשית, אתאר את מקומן של הנשים ביישוב וכיצד נתפסו בחברה היהודית פטריארכאלית דאז. שנית, אציג את טענתי דרך שלושה פרקים בהם אבחן את השתלבותה וכניסתה של פאניה לחיי החברה ביישוב הישן שנגדו את תפיסתו באשר למקומן של נשים. לסיכום, אוכיח כי פאניה הקדימה את זמנו של מודל "העברייה החדשה" שהחל להיות נהוג בעלייה השנייה ויצרה תקדים באשר למקומה של האישה ביישוב גיא אוני.