יחסי איראן, בריטניה והערבים בתקופת שלטונו של רזא שאה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2010
מספר מילים 5829
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי הרוח החוג להיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה תוכנית לימודים לבכירים לתואר שני בלימודי המזרח התיכון בן זמננו יחסי איראן, בריטניה והערבים בתקופת שלטונו של רזא שאה:
"התנגשות אינטרסים" במרחב המפרץ הפרסי  בין השנים 1941-19
5 :
סוגיות אזוריות מרכזיות.
עבודה סמינריונית במסגרת הקורס: המפרץ הפרסי – זירה במשבר.
סמסטר א' טלפון: 0526707009

1 5 ביולי 2010 מבוא:
העבודה שלפנינו מנסה להתחקות אחר הקשיים, התוצאות וההשלכות בניסיון הממשל המרכזי בטהראן, בראשות רזא שאה, לחזק את נוכחותו במפרץ הפרסי. מדובר בעיקר במספר סוגיות אזוריות הקשורות לבריטניה ולשכנותיה הערביות של איראן. סוגיות אלו עמדו בפני איראן כחלק משאיפתו של רזא שאה לחזק את הנוכחות האיראנית במפרץ הפרסי. בעקבות זאת, בכתיבת עבודה זו הושם דגש על התנהלותה של איראן בזירה הבינלאומית-אזורית ברמה המדינית.
התחזקות הנוכחות האיראנית במפרץ הפרסי וההשתלטות המחודשת שלה על המרחב הדרומי, מה שנקרא "הירידה דרומה", הביאה אותה להתנגשות חזיתית עם המעצמה האזורית הקולוניאלית בריטניה. בריטניה ביקשה לשמר את מעמדה עוד מהמאה ה-19 וזאת כחלק מרצונה להמשיך ולהחזיק בנתיבי השייט להודו. רצון זה היה חלק מתוכנית כוללת של בריטניה ליציאה מעומק היבשה בכלל האזורים שהיו תחת שליטתה הקולוניאלית לערי הנמל המרכזיות. אפשר לראות דפוס פעולה זה גם בתימן שם יצאה בריטניה מעומק היבשה והעדיפה ל"התבצר" בעיר עדן בעלת הנמל המרכזי.
התחזקות הנוכחות של איראן במפרץ הפרסי הביאה אותה להתנגש לא רק עם בריטניה, אלא גם עם שכנותיה הערביות. שאיפה זו גם עוררה מחלוקות שונות והתנהגותה של איראן במחלוקות אלו מדגישה אף היא את מגמתו של רזא שאה לבכורה איראנית במפרץ הפרסי.
אם כן, עבודה זו תכלול ארבעה פרקים מרכזיים: הראשון יעסוק במערכת היחסים האנגלו-איראנית סביב הסוגיות המרכזיות של המפרץ הפרסי, השני יעסוק ביחסים שבין איראן לעיראק, הפרק השלישי יעסוק בסוגיית בחריין והרביעי בסוגיית "שלושת האיים".
כאמור בשער העבודה, עיקר העניין יתרכז בתקופת שלטונו של רזא שאה בין השנים 1941-19
5 עת חוותה איראן התעוררות לאומית אדירה והתפתחה בה שאיפה להוות גורם אזורי משמעותי במרחב המפרץ הפרסי.