סיכום קורס שיטות מחקר איכותניות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 11277
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

שיטות מחקר איכותניות 10748 – האוניברסיטה הפתוחה להלן סיכום הקורס נכון לשנת 2011
כולל סיכום הפרקים מהספרים, סיכום מאמרים ודוגמאות תוך התמקדות בחומר החשוב לבחינה.
חלק א- מחקר איכותני, תולדותיו ויחסיו עם שיטות מחקר אחרות: פרקים 1+ מאמר של דנזין ולינקולן ומאמר של גירץ פרק 1: איכות, כמות ואינטרסים של ידע: איך למנוע בלבול מחקר חברתי בניגוד לדרכים אחרות לייצוג של העולם החברתי משתמש בשיטות/בבסיס שיטתי כדי לדון בעולם.
פרמטרים של המחקר החברתי:
1.
מתייחס לתופעה חשובה
2 .
התייחסות לתופעות אלה רלוונטיות באופן ישיר/עקיף לתיאוריה כלשהי
3 .
מתבסס בד"כ על כמות גדולה של נתונים שנאספו באופן מכוון ע"י החוקר
4 .
על הנתונים מתבצע ניתוח שיטתי ממדי המחקר החברתי
1 .
תכנון המחקר- התאמת שיטת המחקר לשאלת המחקר
2 .
חילוץ/הפקת הנתונים- בחינת שאלת המחקר בצורה מקסימאלית (ע"י ראיון, שאלון וכו')
3 .
ניתוח נתונים- עיבוד הנתונים בצורה פורמאלית/לא פורמאלית
4 .
אינטרסים של ידע- השימוש בנתונים המושפעים מאינטרסים שונים (*הברמאס) סוגי נתונים: פורמאליים/בלתי פורמאליים פורמאליים- כל אותם נתונים במחייבים כשירות פורמאלית וידע של מומחים. משחזרים את הדרכים שבאמצעותן מוצגת המציאות לדוגמא:
עיתונים, תוכניות רדיו, תצלומים, ספרי תווים בלתי פורמאליים- נוצרים בצורה לא רשמית, ללא חוקים, נתונים שהם הכי קרובים למציאות היומיומית.
אין צורך בידע של מומחים לדוגמא:
ראיונות, ציורים, שיחות ספונטאניות, צלילי רקע
* שילוב נתונים פורמאליים ובלתי פורמאליים- טוקבקים, מכתבים למערכת נתונים חברתיים פורמאליים ובלתי פורמאליים תקשורת בלתי פורמאלית- בסוג זה אין כמעט חוקים מפורשים: אנשים יכולים לדבר, לצייר או לשיר בכל דרך שנראית להם. מדובר בתקשורת לא רשמית שהכי קרובה למציאות היומיומית.
לדוגמא:
סרטוני youtube ביתיים המועלים ע"י גולשים לרשת. תקשורת פורמאלית- מתייחסת לתוצרים שהם פרי עבודתם של מוענים מתקשרים שעברו הכשרה מיוחדת שהועידה אותם לכתיבת מאמרים לעיתון, ליצירת תמונות למודעת פרסומת וכדומה. לדוגמא:
תוכנית רדיו/ טלוויזיה המוגשת ע"י קריין שזוהי עבודתו, והוא הוכשר לשם ביצועה הבדלים בין מחקר איכותני וכמותי: שתי גישות: דנזין ולניקולן טוענים כי מדובר בשיטות שונות. בבאור וגסקאל מאמינים כי מדובר בשיטות משלימות הגישה הראשונה- מאמר: דנזין ולינקולן החוקרים טוענים כי המחקר האיכותני והכמותי הן גישות נפרדות וסותרות. ולא זאת בלבד, אלא שלפי החוקרים מחקר איכותני הוא טוב יותר מכמותי.  החוקרים מסתכלים על המחקר האיכותני מ-3 נקודות מבט: פילוסופית, היסטורית ומתודולוגית
1 .נקודת המבט הפילוסופית- : מה המהות של המחקר האיכותני ואיך הוא תופס את המציאות –