השלכות האלימות הבין זוגית על תפקוד האם ועל הילדים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 6452
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

מבוא
    תופעת האלימות בחברה הינה תופעה שכיחה וברת-קיימא. האלימות מתבצעת במקומות ובמסגרות שונות.
אחת מתופעות האלימות שאנו עדים להן היא האלימות במשפחה. אלימות מסוג זה נתפסת כסוגיה פרדוקסלית, מכיוון שעניינה פגיעה במי שנמצאים בקשרים האינטימיים ביותר במערכות היחסים החברתיים האפשריים שמניחים לגביהם רגשי אהבה ונאמנות.
יחסים אלה טומנים בחובם את הפוטנציאל הרב ביותר לקשר עמוק, אך באופן פרדוקסלי, גם לאלימות (בוכבינדר, שרר ואיזקוביץ, 1997).
    עבודה זו מוקדשת לתופעת האלימות הבין-זוגית, בדגש על אלימות כלפי נשים. אלימות, כאמור, היא מציאות חברתית, היא חלק מהמרקם החברתי בכל העולם, ולרוב היא מופעלת על ידי החזק על החלש וחסר המשאבים. אולם אלימות כלפי בת הזוג היא מצב מורכב יותר, אמביוולנטי.
ההתמודדות של נשים אלה היא התמודדות יום-יומיות. בעבודה זו החלטתי לאמוד דווקא על נישה מסוימת מאוד בתחום הרחב הזה של אלימות כלפי נשים, והיא- אימהותן של נשים מוכות כפועל יוצא מהאלימות וההשלכות על הילדים.
התמודדות נשים עם בן-זוגן האלים מחד גיסא, ועם אימהותן, מאידך גיסא, מציבה בפניהן אתגרים רבים וייחודיים. הממצאים על הפגיעה הקשה ,הן הפיזית והן הנפשית, של נשים אלה מעלים שאלה בדבר הקשיים והאתגרים הייחודיים, שאיתם מתמודדות נשים אלה כאימהות. למרות שלושים שנות המחקר על נשים הסובלות מאלימות בן-זוגן הרי אימהותן של נשים אלה כמעט ולא נחקרה.     בעבודה זו סקירה נרחבת של התופעה, מאפייניה ומימדיה, כשדגש העבודה הוא על תפקודה של האישה המוכה כאם ועל השלכות האלימות ההורית על הילדים.
בעבודה זו שישה פרקים:
הפרק הראשון דן בהגדרת התופעה ובבסיס החברתי שלה הפרק השני דן בתיאוריות בנוגע למקור האלימות הפרק השלישי דן במאפייני התופעה הפרק הרביעי דן בהיקף התופעה הפרק החמישי דן בהשלכות על התפקוד האימהי והפרק האחרון דן בהשלכות על הילדים