השפעת ניהול ידע על מידת החדשנות בארגון
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
מקצוע | מנהל עסקים וניהול |
מילות מפתח | ארגון לומד, חדשנות, יתרון תחרותי, ניהול אסטרטגי, ניהול ארגוני, ניהול ידע |
שנת הגשה | 2008 |
מספר מילים | 3967 |
מספר מקורות | 14 |
תקציר העבודה
תקציר ארגון זקוק לאסטרטגיה ההולמת את חזונו ומטרותיו על-מנת להמשיך ולהתקיים. Daft (2002) הגדיר אסטרטגיה כהגדרת מסגרת וכיווני הארגון לטווח הארוך, המאפשרים לו השגת יתרון תחרותי באמצעות הפעלת משאביו בתוך סביבה משתנה, לשם סיפוק צרכי השוק ומימוש ציפיות בעלי העניין. תכנון אסטרטגי הוא כלי ניהולי בעל מטרה אחת: לעזור לארגון לבצע עבודה טובה יותר. זהו תהליך שיטתי של יצירת קשר בין הארגון ובין סביבתו החיצונית, תוך ניצול ומניעה בהתאם לצורך, של מקורות העוצמה והתורפה של הארגון, האיומים וההזדמנויות, וקביעה, בקווים כלליים, של המדיניות ודרכי הפעולה והקצאת מקורות נדרשים כדי להשיג את יעדי הארגון לטווח ארוך.
עבודה זו מתמקדת בשני היבטים של התהליכים שצוינו: למידה וחדשנות. למידה מתבטאת בהקשר זה כניהול ידע. ידע הכולל מידע, אינטליגנציה ומומחיות, הוא הבסיס של הטכנולוגיה על כלל ישומיה. בנוף התחרותי של המאה ה-21 ידע הוא משאב ארגוני חיוני, ובמידה הולכת וגוברת מקור חשוב ליתרון תחרותי. בשל כך, חברות רבות שואפות להפוך את הידע האישי של העובדים לנכס ארגוני. לכן חברות עוברות מהתמקדות באיסוף מידע לניצול המידע כדי להשיג יתרון תחרותי מול המתחרות (היט ואחרים, 2005). מחקרים מראים שחברות המתחרות בכלכלה הגלובלית והמשקיעות יותר בחדשנות, משיאות תשואות גבוהות יותר (היט, איירלנד והוסקיסון, 2005).
אחד המאפיינים החשובים של ארגון לומד הוא שיתוף מידע דרך מוקדי מפתח של מידע המתבטא קודם כל במרכז מידע (Schachter, 2006). יכולות ארגוניות של חשיבה מערכתית, עבודת צוות ומודעות לידע של האחר ושיתופו דרושות לארגון לומד וחדשני (Daft, 2002). ניהול ידע ארגוני-מערכתי יגביר את החדשנות בארגון (Kidwell et al. 2000). על הארגון לנצל את הידע המקומי שלו לחדשנות, ולנצל את הזמינות של מאגר כוח עבודה מיומן, מכיוון שבקרבה כזו רעיונות חדשים נפוצים ביתר קלות ומקדמים תהליכים של חדשנות תוספתית וקולקטיבית (Mei & Nie, 2007). מדברים אלה עולה כי קיים קשר בין ניהול ידע בארגון לבין מידת החדשנות שבו, ולכן השערת המחקר הינה כי ניהול ידע משפיע לחיוב על רמת החדשנות בארגון. המחקר הנוכחי מבקש לבדוק באם קיים קשר בין ניהול ידע בארגון לבין מידת החדשנות שלו. לכן, שאלת המחקר הינה: האם קיים קשר בין ניהול ידע בארגון לבין רמת החדשנות בארגון?
מחקר זה הינו עיוני, כלומר איסוף הנתונים נעשה באמצעות ניתוח ספרות מחקרית ומקורות ראשוניים ומשניים כמו ספרים, מאמרים וכתבי עת. על-ידי התבססות על מקורות מידע, עיבודם וניתוחם, המחקר העיוני יענה על שאלת המחקר והשערת המחקר, בהסתמך על מספר מקורות מידע. תוכן עניינים
1 . מבוא. 3
2 . ניהול ידע. 5
2 .1. מהו ניהול ידע. 5
2 .2.
גישות ואסטרטגיות לניהול ידע. 7
2 .3.
ניהול ידע ויתרון תחרותי 7
3 . חדשנות בארגון 8
3 .1.
חדשנות בארגון 8
3 .2.
חדשנות כתהליך מפתח בתהליך הניהול האסטרטגי של הארגון 8
3 .3.
חדשנות כיתרון תחרותי 9
3 .4.
דרכים להשגת חדשנות ארגונית. 9
4 . הקשר בין ניהול ידע לחדשנות. 11
5. סיכום.. 13
6 .
ביבליוגרפיה. 14