עבודה בנושא הרישום הפלילי בצה"ל, דין מצוי ודין רצוי.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4054
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

עבודה שנתית: משפט וצבא- מהו האיזון הראוי בין הרישום הפלילי בצה"ל ובין כבוד החייל כאדם?
עבודה במסגרת השיעור: תורת המשפט מספר מילים: 3489
תוכן עניינים
מבוא  -.
3                                                                                                           חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים –.. 4                                                                        מטרות החוק  הרישום הפלילי במבחן החוקתי .
6                                                                                                
1 .        השלכותיו של הרישום הפלילי וזכויות היסוד הנפגעות ממנו
2 .        סמכות בתי המשפט לא להרשיע אדם כאשר הוכחה אשמתו הרישום הפלילי בצה"ל וייחודו    8
1 .       העמדה לדין במערכת המשפט הצבאית ותוצאותיה, הצגת הבעיה.
2 .       המצב במערכת הצבאית כיום. הרישום הפלילי בצה"ל בראי זכויות האדם 10
1 .       השלכותיו של הרישום הפלילי וזכויות היסוד הנפגעות ממנו.
2.       איזון האינטרסים דרך סעיף 9 לחוק יסוד:  כבוד האדם וחירותו.
3.       התמודדות בג"ץ עם הנושא.
משפט משווה: צבא ארצות הברית  —
12   שינוי מדיניות והצעות לרישום פלילי בצה"ל היום ובעתיד -..  13
1 .       שינויים שננקטו במדיניות הרישום הפלילי בצה"ל.
2.       פתרונות חלופיים.
סיכום  .
15
ביבליוגרפיה  -..  16
חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א 1981, מסדיר את הרישום הפלילי בחוק, קובע את דרכי מסירת המידע והמטרות שלשמן הוא נמסר, ואת הכללים מתי יש, אם בכלל, למסרו.  הרישום הפלילי מתייג את האדם כעבריין ומזהיר את החברה מפניו. לצד מטרה זו ביקשו יוזמי חוק המרשם הפלילי להדגיש את עקרון התשובה וחשיבות מתן האפשרות לאותו אדם לשוב מדרכו  הרעה ולהשתלב בחברה, בתחילה מטעמים של הגנת החברה ע"י צמצום הפשע לטווח הרחוק, ולאחר מכן מטעמים של הגנה על זכויות הפרט לאחר חקיקת חוק יסוד:כבוד האדם וחירותו. מעבר לפגיעה בשמו הטוב של האדם,פוגע הרישום הפלילי בחופש העיסוק בכך שהוא מקשה על השתלבות במקצועות מסוימים, ומהווה שיקול לקבלת רישיונות מסוימים מטעם המדינה. כתוצאה מכך בידי הערכאות הפליליות האזרחיות ניתנו מנגנונים המאפשרים צמצומה של פגיעה זו. במערכת הצבאית, שאינה יכולה לעשות שימוש במנגנונים אלה, מתעוררת סוגיה זו ביתר שאת, בעיקר לאור העובדה שמדובר באוכלוסייה רגישה במיוחד, אם מחמת גילם הצעיר ואם מחמת הכללים והאיסורים הנוקשים הקיימים במערכת הצבאית.
   בעבודתי אציג את חוק המרשם הפלילי ומטרותיו לאור כבוד האדם כפי שהוא מעוגן בחוקי היסוד, אעמוד על הזכויות הנפגעות ממנו ועל דרכי ההתמודדות עם פגיעה זו במערכת האזרחית. לאחר מכן אציג את המצב נכון להיום במערכת הצבאית, אעמוד על ההבדלים בטיפול בסוגיה זו בין המערכת הצבאית ובין המערכת האזרחית ואנסה להראות, גם באמצעות המדיניות הנהוגה בנושא בצבא ארה"ב, מהו האיזון הראוי בין הרישום הפלילי בצה"ל לבין זכות החיילים לכבוד, תוך סקירת הצעת החוק החדשה בנושא ועמידה על פתרונות אפשריים לבעיה.