מחקר איכותני החוקר את השימושים והסיפוקים אשר עולים מתוך הקהילה המקוונת למבוגרים "מוטק'ה"

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 6047
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

תוכן עניינים רשימת הנושאים                                                                                                                                          עמוד
1 .
מבוא -3
2 .
רקע עיוני –.3-5

3 .
מתודולוגיה -..-76
4 .
ממצאים ודיון בממצאים …7-11
 
4 .1
אתר האינטרנט כמסייע בהפגת תחושת הבדידות –7-8
4 .2
אתר האינטרנט כמסייע להעלאת תחושת הערך העצמי 9-10
4 .3
אתר האינטרט כמחבר את הגולשים לתרבות הישראלית על גווניה –..10-11
5.
הצעת מחקר וסיכום סיכום –..11-12
6 .
ביבליוגרפיה -…13
7.
נספחים
1 .
המבוא:
בשנים האחרונות אפשר להבחין בשינויים בהרגלי צריכתם של בני הגיל השלישי בכל אמצעי התקשורת הדיגיטלית. שינויים אלו נובעים מהעלייה בתוחלת החיים מצד אחד, והירידה המתמדת בגיל הפרישה מצד אחר.  נוצר מצב בו השנים שהאדם חי מרגע יציאתו לג­­מלאות ועד מותו גדל בהתמדה ובהתאם גם הצורך בתרבות פנאי שתלווה את האדם המבוגר במהלך שנים אלו (נמרוד, 2003). עבודה זו תעסוק בהרגלי צריכתם של בני הגיל השלישי ברשתות חברתיות ישראליות בפרט, וברשת האינטרנט בכלל. ההתמקדות תהיה ברשת החברתית, מוטק'ה, רשת חברתית שקמה כדי לתת מענה לצורכי בני הגיל השלישי ומיועדת ספציפית להם. השאלה המרכזית אותה אבחן היא מהם השימושים והסיפוקים אשר הרשת החברתית מוטק'ה ממלאת עבור בני הגיל השלישי? אטען, כי הרשת החברתית מוטק'ה מהווה עבור בני הגיל השלישי מקום מפלט מבעיות היום יום והבעיות והקשיים איתם נאלצים להתמודד אנשים מבוגרים בהזדקנותם. מאחר ומדובר ברשת חברתית ישראלית אניח כי האתר מכיל פונקציות שככל הנראה לא קיימות ברשתות חברתיות גלובליות דומות. ייתכן שגולשים נמשכים לגלישה ברשת זו ולא אחרת, משום שהאתר מאפשר להם לטפח קשרי חברויות מחוץ למרחב הקיברנטי עם אנשים בעלי צרכים דומים הגרים בסביבתם הקרובה. בנוסף, היתרון ברשת חברתית בעלת אופי ישראלי היא באפשרות של הגולשים להשתמש כפלטפורמה על מנת לשוחח על נושאים שנתפסים בעיניהם כמשמעותים. מלחמות ישראל, חוויות העלייה של בני השלישי לארץ ישראל הן דוגמאות אחדות לכך. בחינת הרשת החברתית, צורכי המשתמש המבוגר וכן השימושים והסיפוקים שמתמלאים באמצעותה תעשה באמצעות פנייה ישירה לאותם גולשים; שליחת שאלונים מובנים אליהם וראיונות טלפונים ווירטואלים. יצוין, כי במסגרת עבודה זו אסתמך על מחקרים שונים שנעשו אודות מורכבותיהם של בני הגיל השלישי ומחקרים שנכתבו בעבר, בעניין האינטרקציה בין אנשים מבוגרים לרשת האינטרנט.