אמהות רוצות בנות - חווית האמהות במשפחות עם ילדים ממין אחד . עבודת גמר, 11 עמודים, מתבססת על סרט דוקומטרי מערוץ 8 - "8 בנים אבל רוצים בת".

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3965
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

                                                                                                    ינואר  2010 "אמא יש רק אחת?" אמהות במדיה עבודת סיכום הקורס אחוז העבודה מהציון הסופי: 100% העבודה תבוצע, תיכתב ותוגש בזוגות בלבד* מועד ההגשה:  1.3.2011 עד השעה 12.00 נא להגיש למדור עבודות   היקף העבודה: כ- 8 עמודים לכל היותר (לא כולל רשימה ביבליוגראפית ושער), מודפסים בפונט דיויד, גודל 12, רווח כפול, שוליים סבירים (3 ס"מ מימין ומשמאל, 2.54 מלמעלה ולמטה).
א) בחרו טקסט תקשורתי כלשהו המציג דמות אֵם אחת לפחות כדמות מרכזית או שולית בו (סרט קולנוע, תוכנית/סידרת טלוויזיה, וידיאו קליפ, מודעת פרסומת, סרטון פרסומת, ספר, תצלום וכיוב'). הטקסט יכול גם לעסוק בקשר בין אמהות ובנות. – נתחו את ייצוג האם בטקסט תוך התייחסות לתיאורטיקנים/ות ולמושגים      שנלמדו  בקורס.
ב) על כל אחד/ת מבני/בנות הזוג לבצע ראיון קצר** עם אישה/נערה (רצוי ראיון פתוח ובלתי-מובנה, שיארך כחצי שעה לכל הפחות). בראיון זה עליכם/ן לנסות ולבחון כיצד תופסות ומפרשות המרואיינות שנבחרו את הטקסט (ואת אופן ייצוג האֵם בכלל זה)?  יש להציג את הטקסט (או קטעים נבחרים מתוכו) בפני המרואיינת אם אין היא מכירה אותו, אולם אין חובה לעשות כן באם הטקסט כבר מוכר לה (סרט בו צפתה, סידרה אותה היא מכירה וכו'). מומלץ להקליט את הראיון ולהאזין להקלטה מאוחר יותר, אולם אפשר גם לרשום את דברי המרואיינת תוך כדי הראיון (חסרונות: פחות נוח מבחינת המראיין/ת, פחות ידידותי, ועלולים לאבד מידע באופן זה).
ג) הציגו דו"ח מחקר הכולל:
1 .      תיאור קצר וענייני של הטקסט (והדמות) שבחרתם/ן וכן רציונאל בחירתו – למה דווקא הוא? (עד חצי עמוד)
2 .       ניתוח של ייצוג האם בטקסט – תוך התייחסות לתיאורטיקנים/ות ולמושגים שנלמדו בקורס (עד שני עמודים)
3 .      הצגה קצרה של המרואיינות שנבחרו למחקר (בשם בדוי!) ושיקולי הבחירה  בהן (מה היו שיקולי הפּנייה לנשים אלו דווקא?) – הכוונה להתייחס למשתנים שהנחו אתכם/ן בבחירתן כמרואיינות – משתנים כגיל, מצב משפחתי, נטייה מינית, מוצא, מקום מגורים, עיסוק וכיוב' (עד חצי עמוד)
4 .      ממצאים – לאחר ביצוע ניתוח תמאטי לראיונות, הסבירו מה עולה מדברי כל מרואיינת לגבי דרך תפיסתה ואופן ראייתה את ייצוג האֵם בטקסט שבחרתם/ן? (הציגו בקצרה הממצאים לגבי כל מרואיינת בנפרד).             בהמשך, ציינו האם דרכי הפרשנות של שתי המרואיינות היו דומות/שונות            ביניהן? באלו אופנים?  (עד שלושה  עמודים) 5.      דיון וסיכום –       כיצד ניתן להסביר, לדעתכם/ן, את הדמיון/השוני שנתגלו בפרשנויות השונות           – בין זו שלכם/ן וזו של המרואיינות? בין המרואיינות לבין עצמן? עד כמה         הפרשנויות קשורות, לדעתכם/ן לתפיסות ביחס לאמהות בחברה הישראלית?              (עד עמוד וחצי)
6 .      רשימה ביבליוגראפית –       בסוף הדו"ח יש לצרף רשימה של הפריטים הביבליוגראפיים בהם נעשה            שימוש לצורך כתיבת העבודה. על הרשימה להיות כתובה לפי כללי APA.
* ניתן לפנות ולקבל אישור מיוחד להגשת העבודה בשלישיה (במקרה זה יערכו,            כמובן, 3 ראיונות ולא רק 2). **  יש לצרף את תוכנית הראיון כנספח לעבודה. מומלץ להיעזר בי או באיילת לשם                        בניית תוכנית ראיון מוצלחת (במייל או בשעת הקבלה).                                                                                                                                                                                         בהצלחה!! עבודה מסכמת בנושא:
אמהות רוצות בנות חווית האמהות במשפחות עם ילדים ממין אחד העבודה מוגשת במסגרת קורס: אמא יש רק אחת תאריך הגשה: 1.3.11
שאלה ראשונה:
הטקסט התקשורתי שבחרנו לנתח הוא סרט דוקומנטארי אשר שודר בערוץ 8 ונקרא "שמונה בנים אבל רוצים בת". בכל יום נולדים אלפי תינוקות בעולם. רוב האמהות ישמחו במין הילוד לבד ממיעוט קטן ולרוב שקט – אותו מיעוט של נשים אשר יש להן רק בנים וכמהות לבת. הסרט מציג את סיפורן של ארבע אמהות בסביבות גיל ה- 40 אשר נולדו להן רק בנים ועדיין מנסות להגשים את חלומן ושתיוולד להן בת כנגד כל הסיכויים. אותן אמהות מרגישות שהן לא ממצות את עצמן ושחוויית האמהות שלהן לעולם לא תהיה שלמה ללא בת. בחרנו להתמקד בשתיים מתוך ארבע הנשים שבסרט. לכל אם בחרנו שני קטעים אשר בעינינו הם האמוציונאליים ביותר. האם הראשונה, מישל, מתגוררת בבריטניה ולה ארבעה בנים צעירים. מישל לאורך כל הסרט נראית מאוד נשית: היא מטופחת, מאופרת, עונדת תכשיטים ולובשת צעיפים ורודים. היא מציינת עד כמה היא אוהבת את הצבע הורוד וכמה היא מאוכזבת שאף אחד מבני משפחתה לא מזדהה איתה.
בתחילת הסרט רואים אותה הולכת עם בניה לחנות צעצועים ובדרך הם עוברים במחלקת הבנות. היא מנסה לשכנע את הבנים לקנות שמלה ורודה או תיק פרחוני והם כמובן נענים בשלילה.. מישל אומרת שאם היא הייתה יכולה להשאיר את בניה בדיוק כמו שהם היום רק להפוך אותם לבנות ייתכן והיא הייתה עושה את זה. בקטע השני (מדקה 20:00-24:30), מישל מנסה להיכנס להיריון בפעם החמישית (והאחרונה) בתקווה שתיוולד לה בת. לדאבונה, בדיקת האולטרא-סאונד גילתה אחרת.. יש לה בן. באותו רגע מישל נשברה, בכתה, נראתה מאוכזבת ומתוסכלת מאוד. –