תנועות בתקשורת בעיראק עקב נפילת שלטונו של סדאם חוסיין

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 7468
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תוכן עיניינים:
מבוא
2
רקע היסטורי- עליית מפלגת הבעת' ושלטונו של סדאם חוסיין
4 התקשורת בעיראק תחת שלטון סדאם חוסיין
8 נפילת סדאם חוסיין ומשטרו
1 1
התקשורת בעיראק לאחר נפילת סדאם חוסיין
1 3
מאפייני התקשורת בעיראק לאחר נפילת סדאם חוסיין
1 7
התקשורת בעיראק תחת שליטת ארצות הברית
2 1
8 .  הזכות לחופש ביטוי
2 4
9.  סיכום ומסקנות
2 9
ביבליוגרפיה
3 0 בעבודה זו ארצה לבדוק מהם השינויים שהתרחשו בתקשורת בעיראק בתקופה שלאחר נפילת משטרו של סדאם חוסיין בסוף שנת 2003, האם השינויים שעברה התקשורת בעיראק בעקבות הפלישה האמריקאית מכוונים לדמוקרטיה, ומהי המדיניות שהפעילה ארצות הברית כלפי התקשורת בעיראק.
בעבודה אסקור את השלטון בעיראק במרוצת השנים, את שלטונם של מפלגת "אל- בעת" ושל סדאם חוסיין, ואבחן את השלטון הרודני וחוקי הצנזורה הנוקשים שהוטלו על התקשורת העיראקית. הפרספקטיבה ההיסטורית חיונית להבנת התנאים הפוליטיים- חברתיים אשר הקלו על "אל- בעת" ועל סדאם חוסיין להגיע לשלטון ולבצר אותו. בהמשך אבדוק מה היו נסיבות נפילת שלטונו של סדאם חוסיין, וכיצד השינוי השפיע על התקשורת בעיראק. בנוסף, אבדוק מהם הערכים שהנחיל השלטון האמריקאי הכובש על התקשורת בעולם הערבי ככלל ובעיראק בפרט, מהן המגבלות תחתיהן נתונה התקשורת ומהו טיב חופש הביטוי הניתן לה. מעמדה של התקשורת במדינה, מידת הוויסות, הפיקוח והשליטה של השלטונות על אמצעי התקשורת תלויים במידה רבה בתרבות הפוליטית תקשורתית הנהוגה באותה מדינה. ערב הפלישה לעיראק, ארצות-הברית טענה שהיא הציבה לעצמה שתי מטרות: חיסול האמצעים להשמדה המונית שהיו בידי עיראק, והפלת משטר העריצות של סדאם חוסיין, כלומר, פתיחת עידן של דמוקרטיה, בדומה למה שקרה ביפן ובגרמניה לאחר מלחמת העולם השנייה.
אמצעי התקשורת הם חלק בלתי נפרד מהמשטר, ולכן עליהם לקבל את הנחיותיו בעניין התכנים שיופיעו בתקשורת.
בעבודה זאת ארצה לבדוק בעיקר האם הצליחה ארה"ב להנחיל את ערכי הדמוקרטיה אותם היא מביאה לעיראק בכל אשר נוגע לתקשורת העיראקית, באילו שיטות נקטה ארה"ב, מה היו תגובות העולם הערבי לנושא ומה תגובתם של תושבי עיראק לשינויים שהביאה עימה ארה"ב. בעבודה אציג נתונים מהדו"ח של משלחת APFW ( (Arab Press Freedom Watch לעיראק (APFW, On-Line). המשלחת יצאה לעיראק למשך שבוע (10-17.6.03) והייתה הניסיון הראשון של ארגון ערבי עצמאי לבקר בעיראק לאחר נפילת משטרו של סדאם. המשלחת יצאה במטרה להכין דו"ח בנוגע למצבה של התקשורת העיראקית ולזהות דרכים לעזור ולשתף פעולה עם עיתונאים עיראקיים בעיראק החדשה.