לגדול עם טלוויזיה

תקציר העבודה

1 .       א. במאמר "השפעות עקיפות של טלווזיה", של טניס מקבאתי ווליאמס, אשר פורסם בשנת 1996, מוצגים נתונים של הדוח הלאומי בארצות הברית שבדק יכולות לימודיות, מצא שבשנת 1990 ציוני מתמטיקה של ילדים, שדיווחו על שעות צפייה מעטות יחסית בטלוויזיה, היו גבוהים יותר מהציונים של אלו שדיווחו על צפייה מדי יום של יותר משש שעות. (בגיל 9 הציונים הממוצעים של אלה שדיווחו על 0- 2 שעות, 3-5 שעות ויותר מ-6 שעות צפייה היו 312,300 ו-289. בגיל 13 המספרים היו 278, 272 ו-
5 9, ובגיל 17 הציונים עמדו על 230, 234 ו-220). ממצאים אלו מלמדים שצפייה מרובה בטלוויזיה קשורה להישגים נמוכים בלימודים. ב. אחת הסיבות המסבירות את הפערים בין הישגיהם של ילדים שונים בתחום הלימודי שאינה קשורה לצפייה בטלוויזיה, הוא המעמד חברתי- כלכלי. ילדים ממשפחות מבוססות כלכלית נוטים להצליח בבית ספר יותר מתלמידים ממשפחות שאינן מבוססות כלכלית. צפייה מופרזת בטלוויזיה מאפיינת בדרך כלל תלמידים ממשפחות עם סטאטוס חברתי-כלכלי נמוך.
בנוסף, פערים בהישגים הלימודים קשורים למנת המשכל.  תלמידים בעלי מנת משכל נמוכה צופים יותר בטלוויזיה וקוראים פחות מתלמידים בעלי מנת משכל גבוהה, ובכך הישגיהם הלימודים נפגעים.