תזת סיום בחינוך-שינוי בית ספרי מנהיגות נשים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 13500
מספר מקורות 102

תקציר העבודה

תהליך השינוי מזמן למנהלים/ות סיטואציות רבות המחייבות התמודדות שונה מזו שחוו קודם כניסתם לתהליך. תפיסתם את תפקידם כמו גם התנהגויותיהם מושתתות על ידע והתנסויות קודמות. עם אלה הם מגיעים לתהליך ומצפים להבנות את המציאות הארגונית החדשה.  פיתוח יכולתם של המנהלים להתבונן תוך הגדלת מודעותם למגוון ההיבטים הארגוניים, המורכבות הרבה, האינטראקציות, משמעויותיהן, ובעיקר אודות קשרי הגומלין בין כל אלה, הנם תנאי הכרחי לקידום תרבות ארגונית המעגנת תהליכי שינוי המקדמים את יכולתו של הארגון להבנות ולהשיג את מטרותיו המתחדשות.
המחקר עוסק בתהליכי שינוי בבתי ספר. מטרתו הסופית של המחקר הינה בנייה של תיאוריה חלופית לתפיסת היעוץ הארגוני המסורתית – בנייה של מודל אקולוגי  ליועצ/ת המנחה תהליכי שינוי בארגונים חינוכיים.
בשלב הראשון, הייתה המטרה בחינת יחסי הגומלין בין תפיסת המנהל/ת את תפקידו לבין עשייתו בפועל – המציאות הארגונית. זו נועדה לצמצם את הפער בין הצהרות המנהל לבין העשייה.
בשלב שני, בחנתי את יחסי הגומלין בין תפיסתי כיועצת המלווה את תהליך השינוי, תפיסת המנהלות את תפקידן, והמציאות הארגונית המתחדשת.
בשלב השלישי, נקטתי בשיטה של מחקר פעולה, באמצעותה המשגתי מודל ייעוצי מערכתי, אקולוגי אשר נועד לקדם תהליכי למידה ארגוניים בבתי ספר, תוך כדי התפתחותם המקצועית הן של היועצ/ת הן של המנהל/ת והן של צוות ההוראה. אלה מהווים בסיס לעיצוב תרבות ארגונית, בית ספרית, המעגנת שינוי רציף, המאפשר את מימוש ייעודו המרכזי של בית הספר.
תוכן עניינים:
1. תקציר                                                                                                             9
2 . מבוא                                                                                                                          16
3 . מטרת המחקר                                                                                                            18
4 . החידוש במחקר                                                                                              19
5.  רקע תיאורטי                                                                                                             20 5.1
התפישה האקולוגית והתיאוריה הקונסטרוקטיביסטית                                                20 5.2  למידה קונסטרוקטיביסטית                                                                                       24
הזמן עכשיו