סיכום החומר במבחנים פסיכולוגיים

תקציר העבודה

מבחנים פסיכולוגיים Contents מבואות.. 2
נורמות.. 2
מהימנות.. 2
תוקף. 2
ניתוח פריטים. 2
בניית מבחנים. 2
יישומים. 2
מבואות פרנסיס גאלטון. מראשוני תנועת המבחנים הפסיכולוגיים.
קאטל. טבע את המושג 'מבחן שכלי'.
בינה. הראשון שדיבר על ציון שכלי יחסית לגיל.
מבחן פסיכולוגי – "כלי אובייקטיבי ומתוקנן למדידה של מדגם התנהגות".
סוגי מבחנים.
מבחני משכל.
מבחני כושר.
מבחני הישג/שליטה.
מבחני אישיות.
אחריות הבוחן: מומחיות גבוהה, פעילות במסגרת המומחיות, זכויות אדם, שיטות מדעיות, הימנעות מאפליה, הימנעות מיחסים מקבילים עם הנבחן.
אחריות המפרסם: לדעת למה נועד המבחן, להכיר את המדגמים עליהם נבדק, ציון מדדי התוקף והמהימנות, הפצה רשמית רק לאחר בדיקה מעמיקה, צירוף נתונים לגבי דרך ההעברה הניקוד והפירוש, עדכון המבחנים מפעם לפעם.
עקרונות הנבחנים: הסכמה מדעת, שמירה על סודיות, שמירה על פרטיות, זכות לקבלת תוצאות, זכות לתיוג בלתי מכפיש.
נורמות
1 .   סטיית תקן:   
2 .   ציון תקן:      
3 .   סולם T:        
4 .   אחוזים של עקומה נורמלית לשימוש בהמרה לתשעוניות:
אחוז:
4% 7%
1 2%
1 7%
2 0%
1 7%
1 2% 7%
4 % תשעונית:
9
8 7
6 5
4
3
2
1 סוגי נורמות.
נורמות חינוכיות/כיתתיות: מציגות את היחיד ביחס לכיתתו על פי תקנון.
חסרונות: לא צריכה להיות זהות בין היחיד לתקנון – זהו הממוצע בלבד, סולם סדר ולא רווח, אין משמעות התקנון שניתן להשים את התלמיד בהתאם להישגיו.
ציון תקן מנורמל – על מה ולמה …