הפלות בראי המשפט העברי

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3349

תקציר העבודה

משפט עברי – הפלות קורס שילוב המשפט העברי במדינת ישראל תאריך הגשה:31.1.2011
הגדרות:  במקרא נקראת אישה שעברה הפלה – משכלה מהי הפלה ? הפלה מלאכותית או הפלה יזומה היא הפסקה יזומה של היריון שלא על ידי לידת תינוק חי, לפני היות העובר מוכן לחיים חוץ רחמיים, הפסקה יזומה של היריון בשבועות מאוחרים יותר נקראת הפסקת היריון. הפלה (Abortion) מוגדרת כהפסקת הריון קודם שהעובר נעשה בר- קיימא.
מחברים שונים מגדירים את ההפלה לפי קריטריונים שונים : גיל העובר, ממדיו או סיבת ההפלה. מבחינת הגיל – מדובר על הפלה מוקדמת, כשהיא מבוצעת לפני 12 שבועות של הריון, והפלה מאוחרת – בין
1 2-22 שבועות.
מבחינת ממדי העובר – מדובר על הפלה במינוח הרפואי, כאשר משקלו פחות מ-500 גרם ואורכו פחות מ-28
סנטימטר.
  מחלקים את ההפלה לשתי קבוצות עיקריות:
עצמונית (ספונטאנית) ומלאכותית.
להפלה העצמונית צורות שונות: הפלה צפויה, מאיימת, בלתי נמנעת (שלימה או בלתי שלימה), הפלה שמנטיה והפלה נדחית.
חז"ל מציינים מה יכול לגרום להפלה טבעית" :נביחת כלב, התאווה למשהו וחוסר קבלה, שתיית יין.
ההפלה המלאכותית – הפלה יזומה, הפלה מלאכותית) מוגדרת כהפסקת הריון לפני היות העובר בר קיימא).  לפי הגדרה זו הגבול העליון של גיל העובר הכלול בהגדרה, משתנה בד בבד עם ההתקדמות הרפואית.
בעבר בשבוע ה-72 העובר לא היה נחשב בר קיימא, ואילו כיום ישנם מרכזים רפואיים בהם גם עובר בגיל 42 שבועות יכולים לשרוד והתפתח. הגדרה אלטרנטיבית ל״הפסקת הריון״ כוללת כל פעולה הגורמת בין במישרים ובין בעקיפין למות העובר ברחם או למותו עקב לידה מוקדמת, ללא תלות בגיל ההיריון.  החוק וההלכה ניסו בכל הדורות להגדיר את המותר והאסור בהפלה מלאכותית ולמעשה בהתאם להגדרותיהם נקבע המצב של הפלה פלילית. יש להדגיש שההפלה המלאכותית הנידונה בהלכה איננה מוגבלת בגיל או בגודל העובר ומתייחסת גם לתקופה שלפני 12 שבועות.
האם עובר הינו איבר פנימי של האם או אדם?
שלוש גישות להגדרת מעמדו המשפטי של העובר:
הגישה הרומית: מעמדו של העובר הוא כמעמד איבר פנימי בגוף האם.“pars viscerum matris” בלשון המשפט הרומי. משמעות ההגדרה הזו היא שלעובר אין מעמד וזכויות משלו. הגישה הקתולית: העובר הוא יצור אנושי נפרד עם זכויות מלאות של בן אנוש.
משמעות הדבר שלעובר מעמד זהה לזה של אמו. גישת הביניים: כשמה כן היא, גישת ביניים. העובר הוא אמנם ישות נפרדת ואינו רק איבר פנימי של האם, אך למרות זאת מעמדו איננו זהה למעמד של אדם שכבר נולד.
מעמדו וזכויותיו נובעות מהפוטנציאל שלו להיוולד ולהפוך לאדם, ולכן הוא בעל זכויות אנוש חלקיות בלבד. רקע היסטורי העולם העתיק – מרבית הדתות והמחוקקים של התרבויות העתיקות התנגדו להפלה מלאכותית. בין האוסרים היו הבבלים (בחוקי חמורבי), החתים, האשורים, ההודים והמצרים הקדמונים. בין היוונים הקדמונים היו חילוקי דעות, ולעומתם הרומיים, החל מסוף המאה השנייה למניינם, אסרו את ההפלה, וקבעו עונשים חמורים למבצעיה. סיבות להפלה – סיבות מקובלות בחברות פרימיטיביות להפלה מלאכותית כוללות ניאוף, מחלת …