סמינר טרור ותקשורת- סיקור אירועי טרור בתקשורת

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 85
שנת הגשה 2010
מספר מילים 8855
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

תוכן עניינים
עמ'
1 – שער עמ'
2 – תוכן עניינים
עמ'
3 – 4 מבוא
עמ' 5- 11 סקירת ספרות עמ'
1 2- 13 שאלות המחקר עמ'
1 4- משפטים מתודולוגיה עמ'
1 6- 23 הצגת ממצאים עמ'
2 4-
5 דיון עמ'
2 6 מסקנות עמ'
2 7- 29 ביבליוגרפיה מבוא
לאורך השנים העולם ידע מספר פיגועי טרור, נראה כי לאורך ההיסטוריה קבוצות טרור קיצוניות, ניסו לפגוע בשלטונות בעולם, חלק מהפיגועים היו על רקע דתי, חלק היו על רקע כלכלי, חלק היו על שליטה גיאוגרפית, אולם אף אחד מהפיגועים שבוצעו לאורך השנים לא יצר הד כל כך גדול כפי שיצר הפיגוע במגדלי התאומים בחודש ספטמבר שנת 2001. ארגון על קאעדה ביצע פיגועים בעבר נגד מטרות מערביות ביניהם ארה"ב, הארגון אפילו ביצע פיגוע במגדלי התאומים בשנת 93
', אולם התוצאות הרצחניות של הפיגוע ב2001 שהביאו לקריסת מגדלי התאומים, שינו משהו בהתייחסות העולמית לבעיית הטרור, בעיה שעד אותו יום היתה בכל פעם של מדינה אחרת הפכה בבת אחת לבעיה כלל עולמית ולמלחמה שמדינות מרכזיות בעולם לוקחות בה חלק כדי להביא למיגור הטרור. סיקור הפיגוע התאומים ב2001 הועבר כמעט בשידור חי שכל העולם צפה במטוסים מתנגשים בבניין ולאחר מכן קריסת הבניינים, התקשורת לאורך השנים סיקרה אינספור אירועי טרור, חטיפת אזרחים, פיגועים באולימפיאדות. נושא השילוב שבין תקשורת לטרור נחקר רבות לאורך השנים, אולם נדמה שהמציאות העולמית השתנתה על כל רבדיה  לאחר הפיגועים ב2001, ביניהם הסיקור העיתונאי באירועי טרור.
במחקר זה אעסוק בדילמות עיתונאיות בסיקור אירועי טרור, אבדוק איך התקשורת מסקרת אירועי טרור והאם היא מושפעת בסיקורה.  שאלת המחקר המרכזית במחקר זה תעסוק  בקשר שבין תקופת סיקור אירועי טרור, נגד מטרות אמריקאיות בתוך ארה"ב ומחוצה לה, לפני ואחרי הפיגועים במגדלי התאומים באחד עשר בספטמבר 2001, לבין אופי הסיקור.שאלות משניות במחקר זה יעסקו בהבדלים בסיקור בין עיתונות ישראלית פופולארית, ידיעות אחרונות לבין עיתונות ישראלית איכותית עיתון הארץ והאם קיים קשר בין מקום הפיגוע לסיקורו. המסגרת התיאורטית במחקר זה תעסוק בהגדרות המושג טרור ותקשורת והיחסים ביניהם כמו כן תהיה התייחסות לנושא חדשות החוץ בקשר ישיר לשאלת המחקר איך עיתון ישראלי מסקר חדשות אמריקאיות. הגישה המדריכה את המחקר הינה הגישה הביקורתית הטוענת כי יש לסקר אירועי טרור באופן אובייקטיבי, מקצועי, מאוזן וניטרלי על אף הקושי בכך ותחושת הלאומיות המנחה במקרים אלו. הגישה השנייה ההולכת בד בבד עם הגישה הביקורתית היא הגישה הפרופסיונאלית הרואה במקצועיות כערך עליון, על העיתונאי לפי גישה זו להתעלם מכל ההפרעות בסיקור העיתונאי ולהתמקד בעובדות, באובייקטיביות זה מה שמצופה מעיתונאי מקצועי.
השערות המחקר שלי מצביעות על שינוי באופי הסיקור בתקופות שלפני ואחרי הפיגועים במגדלי התאומים ב2001 כמו כן שוני באופי הסיקור בעיתון איכותי לפופולארי ושוני בסיקור פיגוע שהתרחש מחוץ לארה"ב לבין פיגוע שהתרחש בגבולות ארה"ב. לטענתי היחס לטרור השתנה בכל העולם מיד לאחר הפיגועים במגדלי התאומים, אני מצפה למצוא עיתונות ישראלית המשתפת פעולה במלחמה בטרור ומציגה את הבעיה כעולמית, מסקרת פיגועים נגד ארה"ב באופן חד צדדי, עם ביטוי תמיכה בפעולות הממשל האמריקאי ובמלחמה בטרור,לצד סיקור הצד הישראלי בכל אירוע שכזה.
את השערות אלו אנסה לאושש בעזרת ניתוח תוכן איכותני, בעיתונות המודפסת בישראל, בשני עיתונים מרכזיים האחד ידיעות אחרונות עיתון פופולארי והשני עיתון הארץ עיתון איכותי.     אבחן את הסיקור העיתונאי בארבעה מקרי בוחן, שני פיגועים לפני האחד עשר בספטמבר ושני פיגועים לאחר מכן, בכל אחת מן התקופות אסקור פיגוע שהתרחש בגבולות ארה"ב ומחוצה לה. הניתוח יבוצע על תקופה של שלושה ימים מיום הפיגוע.
יש לציין כי לא נעשו מחקרים בנושא, וסיקור אירועי טרור לאחר פיגועים במגדלי התאומים, כנגד מטרות  אמריקאיות בעיתונים זרים לא מופיע במחקר אקדמי.
מחקרים רבים דיברו על השילוב שבין הטרור והתקשורת ועל היחסים המשונים ביניהם אולם ללא התייחסות לתקופה שאחרי הפיגועים במגדלי התאומים.