סמינריון אלימות בני נוער בבתי"ס-סיבות ודרכי התמודדות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 8370
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

מבוא
בין השנים 1996-2004 נרשמה עלייה חדה במקרי עבריינות נוער בכלל ועבריינות אלימה במוסדות החינוך בפרט. כך עולה מנתונים שהציגה המשטרה במהלך דיון בוועדת החינוך של הכנסת. עוד עולה מהנתונים כי בשנת 2004 לבדה נפתחו 1,789 תיקים של מקרי אלימות בבתי הספר – עלייה של 100 אחוזים לעומת שנת 1996.
(נתונים: אתר האינטרנט של משטרת ישראל www.police.gov.il) נדמה לעיתים כי מדובר במעין מגיפה חשוכת מרפא או פתרון, אך לא כך הדבר. כאב טרי אני שואל את עצמי לעיתים קרובות, לאיזו מציאות של מערכת חינוך אני עתיד לשלוח את ילדיי: למציאות רווית אלימות בבתי-הספר והגנים, שאוזלת ידם של המערכות הציבוריות קרי: משרד החינוך, הרשויות המקומיות והמשטרה אינה עושה די על מנת למגר את התופעה?
ובכן, מסתבר שיש מה לעשות והרבה.
שאלת המחקר בעבודה זו היא: מהן  הסיבות או הגורמים לאלימות בני-נוער בבתי הספר ומהן  דרכי ההתמודדות עם תופעה זו?
בעבודת הסמינריון הזו יתוארו, ראשית, הסיבות והגורמים לתופעת האלימות. תובאנה גישות פסיכולוגיות, כמו "תיאורית תסכול-תוקפנות" ו"תיאורית הלמידה" ולעומתן גישות כמו "התנהגות המון" ו"האפיזודה האלימה" מן הפן היותר סוציולוגי של התופעה. כמו כן, יוצגו גם גישות אינטגרטיביות.
יוצגו מימדי התופעה מתוך מחקרים ועבודות בעולם בכלל, ובישראל בפרט. (שנמצאת במקום "טוב" באמצע). אותם נתונים מראים כי אותן מדינות שהשכילו להפנות משאבים וליצור תכניות התמודדות יעילות עם התופעה צמצמו באופן ניכר את מימדי האלימות בקרב בני-הנוער, כדוגמת שוודיה ואנגליה.
לאחר מכן יוצגו אסטרטגיות וגישות שונות להתמודדות עם התופעה וכן יוצגו תכניותיהן של אנגליה ושוודיה, שכאמור, נחשבות כיום למדינות המובילות בתחום.  בישראל תוצגנה תכנית התמודדות שיצרו מוסדות החינוך בעיר הרצליה וכמו כן, יוצגו מסקנותיה של הוועדה הציבורית לצמצום האלימות שהוקמה על-ידי הממשלה, בראשותו של מתן וילנאי, בשנת 1998.
מתוך עבודתי זו ניתן להסיק כי רק תכנית מאומצת ומשולבת של כל הגורמים המעורבים בנושא (משרד החינוך, ארגוני המורים, הורים, תלמידים וגורמים מקצועיים נוספים) תביא לתוצאות הרצויות  המיוחלות, לצמצום תופעת האלימות, שנדמה שכולם כבר השלימו עם קיומה.
נושא העבודה מהן  הסיבות או הגורמים לאלימות בני-נוער בבתי הספר ומהן  דרכי ההתמודדות עם תופעה זו?
תוכן העניינים
·                מבוא
·                תיאוריות ומודלים על גורמי האלימות                           עמ' 1-13.
·                אלימות בין כותלי בית הספר- מימדי ·                התופעה                                                                    עמ'
1 4-19.
·                אסטרטגיות ותכניות להתמודדות עם        תופעת האלימות בבתי הספר                                        עמ' 20-36.
·                ביבליוגרפיה                                                              עמ' 37.
החוג למדעי ההתנהגות סמינריון: חינוך חברה ואידיאולוגיה