עמדות מורים מן החינוך הרגיל ומן החינוך המיוחד כלפי שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכיתות החינוך הרגיל

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5162
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

תוכן ענייניים תקציר ..עמוד
3 רקע תיאורטי:
קשיים ביישום השילוב בארץ ובכלל –עמוד
4 השילוב- היסטוריה ותהליכים .עמוד 7
מטרת המחקר -עמוד
1 1
השערות המחקר ..עמוד
1 2
שיטת המחקר:
אוכלוסיית המחקר עמוד
1 2
משתני המחקר -עמוד
1 2
הליך ומהלך המחקר –..עמוד
1 3
כלי המחקר- המכשירים -.עמוד
1 4
הממצאים –עמוד
1 7
דיון …
עמוד 17
סיכום ומסקנות סופיות -…עמוד
1 9
יישומים פרקטיים עמוד
1 9
יישומים תיאורטיים –..עמוד
2 3
ביבליוגרפיה -…עמוד
2 4
נספחים –…עמוד
2 7
תקציר ממצאים רבים מצביעים על כך  שככל שעמדת מורים כלפי שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכיתתם חיובית יותר, כך יהיו נכונים יותר ויחושו תחושת מסוגלות גדולה יותר לשלבם בכיתתם. לצערנו המציאות שונה מתיאוריה אידילית זו, ונמצא שלמרות שמרבית המורים תומכים בתהליך השילוב, הם מתקשים ליישמו בפועל. כמו כן עולה כי דרגת החריגות משפיעה על נכונות המורה לשילוב. במסגרת עבודה זו ניסינו לבחון את היחס לשילוב בקרב מורי החינוך הרגיל והמיוחד, תוך בחינת יחסם לשילוב תלמידים מ-3 דרגות חריגות.
אוכלוסיית המחקר כללה  62 מורים סה"כ: 30 מורי חינוך רגיל המלמדים בכיתות חטיבת ביניים רגילות בשני בתי ספר ו-32 מורי חינוך מיוחד המלמדים בכיתות חטיבת ביניים בהן כל /רוב הילדים מוגדרים כזכאים לחינוך מיוחד בשני בתי ספר. למורים הועבר שאלון של ד"ר חפציבה ליפשיץ העוסק בנושא השילוב. הכלי בודק את עמדת המורים הכללית כלפי שילוב, את נכונותם ואת תחושת מסוגלותם לשלב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים תוך הבחנה בין חריגות קלה, בינונית וקשה.
נמצאו הבדלים בכל המשתנים, כשמורי החינוך המיוחד הראו באופן כמעט עקבי נכונות, תחושת מסוגלות ועמדות חיוביות יותר כלפי השילוב ממורי החינוך הרגיל. ממצא זה תואם את השערתנו ואת שעלה עד כה בשדות המחקר.
הדיון בעבודתנו מעלה הדגשים והמלצות לעתיד כיצד לצמצם את הפער הנמצא בין מורי החינוך הרגיל והמיוחד וכיצד להפחית את הסתייגות המורים משילוב תלמידים בעלי חריגות קשה.