תיזה: הקשר בין מנהיגות ארגונית לבין תרבות ארגונית לבין המוטיבציה ושביעות רצון השוטרים במשטרת ישראל

תקציר העבודה

תקציר בעידן של טרור ההולך וגובר בישראל, למשטרת ישראל תפקיד חשוב בהתמודדות היומיומית ובשמירה על הביטחון.    מטרת המחקר הנוכחי, אשר נבע מתחום הניהול הארגוני, הייתה לבדוק בתחום התיאורטי באם מנהיגות ארגונית ותרבות ארגונית משפיעים על מוטיבציה ושביעות רצון של עובדים, או שמא קיימים גורמים נוספים אשר מחלישים השפעה זו, ובתחום היישומי לגבש המלצות לעיצוב אסטרטגיות ניהוליות לחיזוק המוטיבציה ושביעות הרצון. מערך המחקר המתאמי נעשה באמצעות מחקר כמותני ושאלונים קיימים שמהימנותם ותקופתם כבר הוכחה בעבר. המחקר בוצע בארבע תחנות משורה, ובסך הכול נבחנו 100 נבדקים. ממצאים עיקריים:
·         למנהיגות ארגונית אין השפעה על תרבות ארגונית.
·         לתרבות ארגונית יש השפעה על מוטיבציה ושביעות רצון העובדים.
·         ארבעת המשתנים – תרבות ארגונית, מנהיגות ארגונית, שביעות רצון ומוטיבציה קשורים זה לזה. ·         לנתונים דמוגרפיים אין השפעה על הקשרים שנמצאו.   המסקנה העיקרית של המחקר הינה כי היבטים ארגוניים שונים כמו תרבות ארגונית על ממדיה ומנהיגות ארגונית על ממדיה, משפיעים לחיוב או לשלילה על שביעות הרצון והמוטיבציה של עובדים.    ההמלצות היישומיות העיקריות הינן כי על המשטרה לקיים דיונים לבחינת התפיסות של השוטרים ומקורותיהן, להציג עובדות על-מנת לסלק אי-ודאות ותפיסות מוטעות של השוטרים, לחזק את אמון השוטרים במפקדה ולדון איתם באופן אישי וקבוצתי על בעיות תפקודיות. בתחום התיאורטי, ההמלצות העיקריות הינן ביצוע מחקר דומה עם מדגם רחב יותר וכלי מחקר נוספים כמו כלים איכותניים; וכן ביצוע מחקר השוואתי בין יחידות המשטרה השונות תוך בחינת נושאים ייחודיים לכל יחידה, שינויים ואירועים מיוחדים.
תוכן עניינים

1 .
מבוא. 5
1 .1. הצגת הארגון 5
1 .2. הבעיה הארגונית. 6
1 .3. שאלות המחקר. 8
1 .4. מטרות העבודה. 8
1 .5. הדיסציפלינה הרלוונטית. 9
2 . סקירת ספרות. 10
2 .1. מנהיגות ארגונית. 10
2 .1.1. סגנונות מנהיגות. 11
2 .1.2. מנהיגות במשטרת ישראל. 16
2 .2. תרבות ארגונית. 16
2 .2.1. מימדי תרבות. 18
2 .2.2. התרבות הארגונית של משטרת ישראל. 20
2 .3. שביעות רצון העובדים.. 21
2 .3.1. תיאוריות שביעות רצון בעבודה. 22
2 .3.2. שביעות רצון העובדים במשטרת ישראל. 24
2 .4. מוטיבציה.
5
2 .4.1. תיאוריות הנעה.
5
2 .4.2. מוטיבציה במשטרת ישראל. 30
2 .5. השפעת התרבות הארגונית על מנהיגות, שביעות רצון ומוטיבציה. 30
2 .5.1. הקשר בין תרבות ארגונית לבין מוטיבציה. 30
2 .5.2. הקשר בין תרבות ארגונית לבין שביעות רצון העובדים.. 31
2 .5.3. הקשר בין תרבות ארגונית לבין מנהיגות ארגונית. 31
2 .6. סיכום.. 32
2 .7. רציונל המחקר. 32
2 .7.1. השערות המחקר. 34
2 .7.2. מודל המחקר. 35
2 .8. משתני המחקר. 36
3 . מתודולוגיה. 38
3 .1. מערך המחקר. 38
3 .2. גישת המחקר. 38
3 .3. תיאור הדגימה. 39
3 .4. הליך המחקר. 40
3 .5. כלי המדידה. 40
3 .6. עיבוד הנתונים.. 42
4 . ממצאים.. 43
4 .1. משתנים דמוגראפיים.. 43
4 .2. סטטיסטיקה תיאורית למשתני המחקר וממדיו 44
4 .3. בחינת השערות המחקר. 48
5. דיון 54
5.1. בחינת השערות המחקר. 55
6 .
סיכום, מסקנות והמלצות. 58
6 .1. מסקנות. 58
6 .2. המלצות יישומיות. 58
6 .3. מגבלות המחקר והמלצות תיאורטיות. 60
6 .4. שיקוף. 61
6 .5. המלצות למפקדים ליישום פתרון ארגוני 62
7. ביבליוגרפיה. 64
8 . נספחים.. 72
8 .1. נספח א':
שאלונים.. 72
8 .2. נספח ב': נתונים דמוגרפיים: גרפים וטבלאות נתונים סטטיסטיים.. 78
8 .3. נספח ג': משתני המחקר – תכונות המדדים ומובהקות. 79
8 .4. נספח ד': בחינת מתאמים.. 83