ערביי ישראל כבני מיעוט

מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2197
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

תקציר מבוא
על פי פרי (1998), המיעוט היא קבוצה של אנשים אשר מספרה נופל ממספר קבוצת הרוב במדינה. בין חבריה של קבוצת המיעוט מתקיימים קשרי מוצא, שפה, תרבות או דת. מיעוטים נולדים בדרך כלל כתוצאה מכיבושים, שינויי גבולות או כאשר מתחוללים תהליכי הגירה מארץ לארץ.החברה הישראלית, המאופיינת במהלך ההיסטוריה כקיבוץ גלויות, כור היתוך, מרקם מורכב של קבוצות אתניות, עדות ותרבויות שונות. לכל קבוצה קטנה בכלל הגדול, קשיי הסתגלות והשתלבות ברוב השולט: עולי ברית המועצות , עולי העדה האתיופית וכו'. הקבוצה הבולטת והעיקרית בישראל המוגדרת כמיעוט הינה קבוצת ערביי ישראל (פרי, 1993).
במתיחות וחשדנות מצד שתי הקבוצות, אנו חיים במציאות הישראלית, ערבים ויהודים……………………….
פרק א': הרכב קבוצת המיעוט "ערביי ישראל" החברה הערבית ישראלית,על אף היותה קבוצת מיעוט קטנה יחסית, הנופלת בגודלה מגודל האוכלוסייה השולטת, הינה קבוצה מסועפת ומפוצלת. זרמי הקבוצה נבדלים בעיקר ע"י דת ולאום (פרי, 1998). זרמי הדת העיקריים מתחלקים לשלוש קבוצות עיקריות:
מוסלמים,דרוזים ונוצרים.
בקבוצת המוסלמים, תתי זרמים כגון צ'רקסים ואחמדים (שטנדל, 1993). דת האסלאם הינה דת מונותאיסטית, כאשר עמוד התווך שלה הוא ספר הקוראן, המהווה סלע מחלוקת על פרשנויותיו וכוונותיו…..
מצבה של קבוצת הערבים הנוצרים, טוב לכאורה, ממצבה של קבוצת המוסלמים. קבוצת הנוצרים פזורה בעיקר בצפון הארץ. מצבם הכלכלי מבוסס, השתלבותם בחברה הישראלית טובה ומהירה יחסית לקבוצות הערבים האחרות. על אף הנאמר קיימים מאבקים פנימיים בחברה……….(שטנדל, 1993).
קבוצה נוספת, המהווה את רוב המיעוטים בחברה הישראלית הינה קבוצת הדרוזים. בני העדה מאופיינים בגיבוש פנימי, גאווה עדתית וניסיון צבאי עשיר. בני הקבוצה פזורים בעיקר בכפרי הגליל ואזור הכרמל ומלבד התיישבותם במדינת ישראל, נמצאים גם בסוריה ולבנון……..(שטנדל, 1993). בנוסף, מתפלגים בני העדה על בסיס חילוקי דעות בגין ההנהגה, המהווה סלע מחלוקת ומעוררת אינטריגות ומחלוקות בבסיס בני העדה………………….. (פרי, 1998).
פרק ב':ראשית הקונפליקט הערבי-יהודי פרק ג': יחס החברה הישראלית למיעוט הערבי ישראלי בימינו סיכום
החברה הישראלית גדלה ומתחנכת ע"י המציאות הקיימת במדינתנו- מציאות של יריבות ומאבקים תמידיים, עימותים וקונפליקטים עם בני קבוצת הערבים. ערביי ישראל מזוהים כ"גיס חמישי" העובד לטובת אויבנו הסובבים אותנו. החדשות והאקטואליה פולטים מדי פעם פיסות מידע על ערביי ישראל המשתפים פעולה עם ארגוני הטרור או מעבירים מידע, והחברה הישראלית ממהרת לאמץ את המקרה כלבנה נוספת בחומת ההפרדה בין 2 הקבוצות. אנו מפלים, חושדים, מביטים בעין צרה ופולטים מסביבתנו, אך מה באשר לתחושת הייאוש של הערבי ישראלי? מה באשר לאדם המשכיל, בעל התואר השני אשר לא מתקבל לעבודה רק מעצם היותו ערבי? מה באשר לנער אשר פשע בדיוק כמו עמיתו היהודי אך נענש ביתר חומרה?  כולי תקווה כי ניתן יהיה לחיות בדו קיום, קבלת האחר, תמיכה הדדית ובזכות כך פריחה ושגשוג של 2 הצדדים.