מבוא לפסיכולוגיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1684
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

שאלה
1 א.
מתנהג. על פי מודל זה, ניתן לייחס שלל התנהגויות ומאפייני אישיות לחמישה ממדי אופי:
מוחצנות (למשל, דברנים ובעלי מרץ לעומת שקטים ומופנמים), נועם הליכות (למשל, טוב לב לעומת קר ואכזר), מצפוניות (למשל, מאורגנת ואחראית לעומת רשלנית וחסרת אחריות),נוירוטיות (למשל, יציבה ורגוע לעומת חרדה ונוטה למצבי רוח), ופתיחות להתנסויות (למשל, יצירתי ורחב אופקים לעומת רדוד וחסר אינטליגנציה). על פי מודל זה, ניתן לאפיין את האדם על ידי מציאת מיקומו על הרצף של כל אחד מממדים אלו.
ב  . מהשאלה עולה כי ד"ר נפשי זקוק לפועלים טכניים במחלקת ייצור ולעובדים במחלקת משאבי אנוש.
לגבי משרת הפועל הטכני במחלקת ייצור יש להניח שד"ר נפשי יחפש אנשים חרוצים, אחראיים, דייקנים, בעלי מסוגלות ורצון לעבוד שעות רבות ויציבים. בשל כך, הוא יחפש עובדים גבוהים בסולמות המצפוניות (בעלי שיקול דעת, זהירות ואחריות שנחוצים לתהליך הייצור), נמוכים  בסולמות הנוירוטיות (חשוב שיהיו יציבים ושבעי רצון) והפתיחות להתנסות (עובדים בלי דחף סקרני ויצירתי). נועם הליכות תמיד יכול להועיל, וסולם המוחצנות פחות משמעותי עבור מחלקת הייצור.
שאלה
2 המודל המבני של פרויד מתאר את אישיות האדם כרשויות נפשיות נפרדות הנמצאות במאבק תמידי על השליטה בנפש והתנהגות האדם: האיד/ סתמי הינו חלק נפשי מולד המכיל אינסטינקטים ודחפים ראשוניים. הוא בלתי מאורגן, פועל ע"פ עקרון העונג ועיקרון ההימנעות מכאב ומכוון לסיפוק צרכים בלבד. לעומת זאת, האגו/ אני מתפתח עם התפתחות התינוק ודרך הכוונת ההורים.
הוא פועל ע"פ עקרון המציאות ושימור העצמי, ע"י הדחקה וויסות של האימפולסים שבאיד, בכדי לאפשר לאדם לשמור על בטחונו ולחיות בהרמוניה יחסית עם בני אדם אחרים. אחד מתפקידיו המשמעותיים של האגו הוא יצירת איזון בין דרישות האיד, דרישות הסופר אגו ודרישות המציאות.
שאלה
3 יש לבחון את התנהגותו של יאיר ע"פ 7 הקריטריונים:
הקריטריון הראשון הינו מצוקה או אי יכולת. על פי קריטריון זה האדם נמצא במצוקה אישית או תפקוד לקוי שעלולים לגרום להידרדרות פיזית או נפשית או אבדן של חופש הפעולה.
מהנתון בשאלה נראה כי יאיר אכן סובל ממצוקה כלשהי שאותה הוא מבטא בבכי ובהתנגדות לישון. יאיר חווה איזשהו קושי ביחס לשינה וכנראה שהוריו לא מבינים מהו קושי זה.