האם הפרעת ADHD מנבאת התמכרות לריטלין וסמים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 4818
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

הפרעת קשב ויתר-פעילות ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder היא הפרעה התנהגותית נוירולוגית נפוצה (כ 4% to 9% מקרב הנוער) הזוכה לטיפול תרופתי (2003, Wilens et al).
לפי חוקרים רבים, כגון Looby, (2008)ו Biederman and Faraone ,
2 005)) הפרעת ADHD  היא הפרעה נפוצה בתקופת הילדות ובנוסף היא מקושרת לבעיות התנהגות רבות בגיל ההתבגרות ובבגרות. לפי Skounti et al,(2007) המצוטט על ידי  Bédard, Schulz, Cook, Fan, Clerkin, and Ivanov,et al ,(2010) הפרעת ADHD  היא מהפרעות ההתנהגות הנפוצות ביותר בגיל הילדות ושכיחותה בקנה מידה עולמי הוא של
4 -10% . בעבודה הנוכחית העליתי את נושא הפרעת קשב ויתר-פעילות ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder , הידועה מזה שנים כבעיה התנהגותית שמקורה בסיבות ביולוגיות. זו הפרעה המאופיינת באימפולסיביות, תזזיתיות, הפרעות בריכוז, חוסר מנוחה ושקט, שכחה ונטייה להתפרצויות זעם ולפיכך פוגעת ביותר בתפקוד הסובלים ממנה שאינם מטופלים בתרופה מתאימה. הצגתי בקצרה את התפתחות המודעות להפרעה והרחבתי את הדיון במטרה למצוא אם הפרעת קשב יכולה לנבא התמכרות לריטלין וסמים נוספים. לצורך כך בעבודה נעשתה פניה למחקרים שחקרו קשר זה , בהיבט הביולוגי, הפסיכולוגי, הגנטי, החברתי והפסיכולוגי. העבודה היא תיאורטית, מתבססת על מחקרים אקדמיים בתחום, אמפיריים או מטה אנליזות ומציגה את המחלוקת שעדיין קיימת בספרות האקדמית סביב יכולת הניבוי של הפרעת ADHD  להתמכרות לריטלין ולסמים אחרים.
תוכן עניינים
תקציר
3
1                    מבוא
4
1 .1            תיאור הפרעת קשב ויתר-פעילות Attention Deficit Hyperactivity Disorder
4
1 .2            היסטוריה של התפתחות המודעות להפרעת קשב ויתר-פעילות Attention Deficit Hyperactivity Disorder
6
1 .3            סכנות לסובל מהפרעת קשב וריכוז 7
2                    קשר בין הפרעת ADHD והתמכרות לריטלין וסמים נוספים.
10
3                    סיכום ודיון
1 8
4                    ביבליוגרפיה
2 2-24