צמיחת המדינות החדשות באפריקה כולל הערות מנחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 93
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1740

תקציר העבודה

ממ"ן 15 צמיחת המדיניות החדשות באפריקה תשובה
1 : הקדמה:
מובטו ססה-סקו, נשיאה לשעבר של קונגו עלה לשלטון באמצעות הפיכה צבאית בשנת 1965.               הוא הכריז על עצמו כנשיא לחמש שנים, ועד מהרה ריכז את כל הכוח בידיו. במשך 32 שלט בקונגו ביד בעריצות, הוציא להורג את מתנגדיו, וצבר הון עתק על חשבון אזרחי קונגו, שרבים מהם רעבו ללחם. למרות כל זאת הוא נהנה מתמיכתן הבלתי מעורערת של המעצמות בשל עמידתו האיתנה נגד הקומוניזם, והרצון לנצל את משאבי המדינה באין מפריע. מובוטו עלה לשלטון כמשטר צבאי והעביר אותו פרסונליזציה.
 להלן כמה ממאפייניו הבולטים של שלטונו:
שלטון דיקטטורי- טוטאליטרי- לא האמין בדמוקרטיה (התגאה בכך שכל המשטרים הדמוקרטיים קרסו). מובוטו החזיק בדעה שהדרך היחידה לשלוט, ולהשליט סדר היא בכוח הזרוע. אין מקום לדעה אחרת. ולכן כל כוחו הצבאי היה מופנה כלפי מתנגדיו, אותם עינה והוציא להורג ללא רחם.
שלטון יחיד- פרסונאלי- ריכוזי וחד מפלגתי- כל הכוח מרוכז בידיו ובידי משפחתו ומקורביו (נפוטיזם). קיים איסור להקים מפלגות נוספות- אין אופוזיציה. אם כי ב-1990 בעקבות בעיות כלכליות ואי שקט במדינה, התיר קיום מפלגות נוספות. אך כמובן שלא האציל להם סמכויות משמעותיות, והשאיר בידיו את השליטה על מנגנוני הביטחון והמשרדים הראשיים.
פולחן אישיות- כל מהדורה של חדשות הערב נפתחה בדמותו של מובוטו יורד מן השמיים דרך עננים, כרזות בדמותו נתלו במקומות ציבוריים ופקידי ציבור ענדו מדליונים עם דמותו.
שחיתות- השחיתות והשוחד היו הנורמה לאורך כל תקופת שלטונו. הוא חי באורח חיים ראוותני (צי מרצדסים, ארמונות, וכד') הונו האישי נאמד ב-כחמישה מליון דולר. כמעט כגובה החוב של קונגו בתקופתו[MJC1] .
שלטון כגון זה של מובוטו המתואר בקטע, היה אופייני מאוד למדינות אפריקה העצמאיות לאחר נטישת המעצמות[MJC2] . למרות שמדינות אפריקה יצאו לעצמאות בצורה דמוקרטית, ברובן המכריע המשטרים הדמוקרטים קרסו בתוך שנים ספורות ובמקומם קמו שלטונות אנטי דמוקרטיים, אוטוריטאריים, מושחתים, צבאיים, צבאיים-אישיים (אידי אמין-אוגנדה[MJC3] ), עריציםרודנים מסוגים שונים. בחלקם הצבא עמד בראש, בחלקם משטרים חד מפלגתיים      (קניה, אנגולה, קמרון, ורבות אחרות), ברובם השתלטה הבירוקרטיה[MJC4] .
במדינות מסוימות צמחו משטרים אישיים: לא צבא, לא מפלגה-משטרים פרסונאליים (דוגמא:משטרו של הנשיא מסיאס נגואמה בגינאה המשוונית[MJC5] ).
תשובה 2:
הסיבות לצמיחתם של משטרים דיקטטוריים דוגמת זה של מובוטו:
 [MJC1]מלבד מאפיינים אלו שרובם קשורים למובוטו ולדמותו ,לעובדה שהיה דיקטטור, ישנם מאפיינים חשובים נוספים: אלימות פוליטית, נאו קולנ', העדר מנגון מוסכם לחילופי שלטון, חוסר יציבות מתמשך וכרוני, מלחמת אזרחים מתמשכת, ועוד  [MJC2]לאחר עצמאותן, אני לא סבורה שמדובר בנטישה של המעצמות בד'כ אלא במהלך מתוכנן  [MJC3]זה רק כ-
5 שנים לאחר העצמאות  [MJC4]דהיינו?
 [MJC5]ברובם המשטרים היו אישיים, מסוגים שונים.16 נק'