פסיכולוגיה בחינוך - - ציון: 99
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 15 |
מקצוע | פסיכולוגיה |
קורס | פסיכולוגיה בחינוך |
מילות מפתח | גורם הכרתי, גורם הנעתי, גורם חברתי, התפתחות קוגנטיבית, חינוך, חרדה, חשיבה אינטואיטיבית, לכידות, מושגים, ממצא אמפירי, פיאז'ה, פסיכולוגיה, פסיכולוגיה בחינוך, שאיפה, תחרותיות, תיאוריה |
שנת הגשה | 2010 |
מספר מילים | 1695 |
מספר מקורות | 100 |
תקציר העבודה
ממ"ן 15 קורס 101
5 – פסיכולוגיה בחינוך שאלות המטלה קראו את הכתבה "למקומות, ביכון, רוץ!" וענו על השאלות הבאות בהתייחס לכתבה זו:
שאלה
1 (60 נקודות) הציגו טיעון אחד בעד קורסי הכנה לבתי הספר וטיעון אחד כנגדם מנקודת הראות של כל אחד משלושת ההיבטים שנלמדו בקורס: ההנעתי, ההכרתי והחברתי (סה"כ ששה טיעונים).
כל טיעון יבוסס על תיאור ברור של מושג או תיאוריה שונה מחומר הלימוד בספר הקורס, ועל ממצא אמפירי רלוונטי.
שאלה
2 (20 נקודות) הוסיפו שני נימוקים בעד ו/או נגד קורסי ההכנה, כפי שתוארו בכתבה בה עסקתם בשאלה מספר 1
בממ"ן זה, בהתבסס על מושגים, תיאוריות ומחקרים רלוונטים מתוך שני מאמרים שונים הנכללים במקראת המאמרים הנלווית לקורס.
שאלה
3 (20 נקודות) בחרו שנים מתפקידי בית הספר המוצגים בפרק 5 בספר הקורס ותארו את הקשר האפשרי בין כל אחד משני התפקידים לבין קורסי ההכנה לבתי הספר כפי שמתאורים בכתבה.
1
טיעונים בתחום ההנעתי לגבי קורסי ההכנה בעד – מניעת חרדה מצבית החרדה הינה מצב אמוציונלי שבא לידי ביטוי הן בתופעות פיזיולוגיות והן בתופעות פסיכולוגיות. החרדה נובעת בדרך כלל בשל מצב העלול לפגוע בהערכה העצמית או בשל חשש מכישלון או סכנה. החרדה המצבית הינה חרדה הנובעת בשל מצב מסויים (להבדיל מחרדה מוכללת שהינה יותר נוירוטית). טיעונים בתחום ההנעתי לגבי קורסי ההכנה נגד – רמת שאיפה כאשר אדם עומד לפני מבחן כלשהו, יש לו הערכות מסויימות מעצמו לגבי מידת הצלחתו במבחן זה או אחר. רמת שאיפה זו הינה פועל יוצא של הצלחותיו ו/או כשלונותיו בעבר. משמע שישנו קשר בין רמת הביצוע במבחן לבין רמת השאיפה. כאשר תלמיד נוחל הצלחות מרובות רמת השאיפה שלו תעלה, ואילו תלמיד אשר נוטל להיכשל – רמת השאיפה שלו תרד. טיעונים בתחום ההכרתי לגבי קורסי ההכנה בעד – הבסיס החברתי של ההתפתחות קוגנטיבית להבדיל מפיאז'ה, סבור ויגוטסקי כי ההתפתחות מגיעה מהחברה ולא רק כהתפתחות ביולוגית. זוהי למעשה הבנת הסביבה את הילד והבנת הילד את הסביבה באמצעות כלים מוסכמים טיעונים בתחום ההכרתי לגבי קורסי ההכנה נגד – שלב החשיבה האינטואיטיבית ע"פ תיאוריית התפתחות המשכל של פיאז'ה ע"פ פיאז'ה, המשכל מתפתח עם הגיל והוא מחולק ל-4 תקופות: תקופת המשכל התחושתי-תנועתי (0-18 חודשים), הקדם אופרציונלי (1.5-7 שנים), החשיבה הקונקרטית (7-11), החשיבה הפורמלית (12ומעלה).
השלב הקדם אופרציונלי מחולק לשניים, והוא כולל את השלה הקדם טיעונים בתחום החברתי לגבי קורסי ההכנה בעד – תחרותיות עיקרון חברתי זה בא לידי ביטוי עד לפני תקופת בית הספר, והינו בעל קשר ישיר לדומיננטיות של הילד. למרות דעות שליליות על נושא, תחרותיו במידה מסויימת מועילה להשגיות של הילדים. עם זאת תחרותיות יכולה לפגוע בלכידות הקבוצתית ובשיתוף הפעולה, אולם עם זאת התחרותיות טיעונים בתחום החברתי לגבי קורסי ההכנה נגד – לכידות ניתן להגדיר לכידות בקבוצה כאשר כוח המשיכה בין חבריה הינו חזק. דבר זה בא לידי ביטוי כאשר חברי הקבוצה חושב ראשית על האינטרנס הקבצתי ורק לאחר מכן על האינטרס האישי.
2 קורסי ההכנה מצהירים לא אחת כי אין מטרתם ללמד קרוא וכתוב אלא לתרגל הרגלי למידה טובים, להכין את הילד להתנהגות הלימודית המצופה מתלמיד בית ספר. במאמר "התנהגות
3 ילדים מבלים את שעות הבוקר בבתי הספר, והנ:ל מעוגן הן בחוק חינוך חובה בנהוג בישראל והן במקורות היהודיים: "ושיהיו התינוקות (=הילדים) הולכים לבית הספר". בחלק זה נתמקד בשניים מבין תפקידיו הפורמליים והלא-פורמליים של בית הספר ועל הקשר ביניהם לבין קורסי ההכנה לכיתה א'.