אינטלגנציה רגשית והקשר לגישור בעבודה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 6746
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

אינטליגנציה רגשית הינה מונח מתחום הפסיכולוגיה המתייחס ליכולת או מיומנות האדם לזהות, להעריך ולנהל את רגשותיו ואת רגשות האחר. כתחום חדש יחסית במחקר הפסיכולוגי, הגדרת האינטליגנציה הרגשית משתנה לעתים תכופות.
כאשר המונח התפתח מתוך גישות תיאורטיות ופרקטיות שונות, הוא זכה להגדרות ושיטות מדידה מגוונות. ב- 1990 סאלוביי ומאייר הציעו את ההגדרה: "יכולת האדם לנטר את רגשותיו ורגשות האחרים, להבחין בין רגשות שונים ולעשות שימוש במידע זה להכוונת חשיבתו ופעולותיו". לאחר פרסום הגדרה זו, הוצעו הגדרות נוספות, דבר שגרם ללא מעט בלבול בנוגע למשמעות המושג. עד היום ההגדרות לא התייצבו, וחוקרים בתחום ממשיכים ומתקנים אף הם את  הגדרותיהם.עם זאת, ניתן לזהות שלושה מודלים מרכזיים להגדרת ומדידת אינטליגנציה רגשית (מתוך ויקפדיה,2006).
אינטליגנציה רגשית מוגדרת כמערך תכונות לניטור הרגשות, האמונות והמצבים הפנימיים של עצמך ואחרים על מנת לספק מידע שימושי להנחות חשיבה ופעולה. תכונת המערך הינה: מודעות עצמית (גולמן,2007).
גישור הוא שיטה אלטרנטיבית ליישוב סכסוכים, שבה גורם ניטראלי המסייע לצדדים לסכסוך להשיג הסכם, בעניין שבו לצדדים יש אינטרס משותף יחד עם חילוקי דעות. ניהול רגשות, מוטיבציה עצמית, אמפתיה וניהול מערכות יחסים.(נחום,2002).
בחרתי בנושא זה משום שאינטליגנציה רגשית אשר מוסיפה המון בתחום הגישור משמשת ככלי ליישוב סכסוכים בצורה יעילה, מהירה , ואפקטיבית יותר.דבר היכול לתרום לחיינו רבות,ולסייע לנו בחיי היומיום.
כמו כן אציג את נושא הגישור ככלי למדידת אינטליגנציה רגשית ע"י סקירה ספרותית המכילה את כל הנדרש למדידת האינטליגנציה, ע"י תיאוריות וגישות המראות זאת.