עבודה סמינריונית - מעמדה של האישה המזרחית בקולנוע הישראלי בשנות ה – 2000

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 13310
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תאריך הגשה: 31.7.2009
הקדמה בעידן המודרני כיום, ניכרת עלייה במודעות לנושא ההפליה בכל שכבות החברה.
לאור התחזקותה של התנועה הפמיניסטית והמודעות למעמדה  של האישה בפרט, וכן בעקבות ריבוי כמות הסרטים העוסקים או משלבים "מיעוטים" (יוצאי צפון אפריקה) והעלייה בכמות הצופים בסרטים אלו, מן הראוי לחשוב כי עצם חשיפתה של החברה לתכנים אלו תוסיף לשיפור מעמדן של הנשים בכלל והמזרחיות בפרט, והתייחסות החברה אליהן תהיה שונה. אם בעבר הוצגו נשים בקולנוע כנחותות חברתית, קל וחומר האישה המזרחית שהוצגה בקולנוע המוקדם כאישה הנתמכת על-ידי הכוח הגברי, בורה וחסרת השכלה העוסקת במקצועות פחותי ערך או כעקרת בית שעוסקת בכשפים ותמיד שימשה כדמות שולית. הרי שכיום ניתן היה לצפות שבאמצעות המדיום הקולנועי אליו נחשפים צופים רבים, יוצגו נשים מזרחיות כדמויות מורכבות יותר בעלות עומק או לפחות בצורה פחות סטריאוטיפית מבעבר. למרות האמור, קיים רושם שדבר לא השתנה. בקולנוע הישראלי של שנות האלפיים נשים מזרחיות מוצגות כדמויות רוויות סטריאוטיפים בהן לקה הקולנוע המוקדם, וכחסרות עומק שנעות בגבול שבין דמיון לשיגעון. עם זאת, ניתן לומר שאכן חלו שינויים, מדובר בשינויים בהם דווקא הדמות הגברית-מזרחית מאבדת מהסטריאוטיפים שליוו אותה בקולנוע הישראלי המוקדם. בקולנוע הישראלי של שנות האלפיים, הגבר המזרחי הוא כבר אינו המאצ'ו האולטימטיבי, הוא מוצג כדמות חלשה  לעומת האישה המזרחית – יש בו פגימות הוא רגיש ואפילו מגיע לידי בכי. בדמותה של האישה המזרחית, לעומת זאת, הסטריאוטיפים שהיו קיימים לגביה בקולנוע המוקדם עדיין קיימים בקולנוע הישראלי של שנות האלפיים, היא עדיין מוצגת כנחשלת. האישה המזרחית  עדיין נחותה מהאישה הישראלית-אשכנזית, אבל היא כן מוצגת כדמות מרכזית, אסרטיבית ועצמאית. בסרטי הקולנוע הישראלי של שנות האלפיים, מהוויה של האישה המזרחית הם להידמות לאישה המערבית, על אף ניסיונותיה הנואשים להיות "אחרת", היא נענשת על רצונותיה. ונענשת על כי היא מנסה להיכנס לעולם שלא שייך לה.    עבודתי תעסוק בשאלה: האם חלו שינויים בדימויה של האישה המזרחית בקולנוע העכשווי? במהלך העבודה תהייה התייחסות לייצוג האישה המזרחית בקולנוע בשנות 60,70 וכן התייחסות לגישתו של אדוארד סעיד אוריינטליזם ולמאמרים שעוסקים בהצפנת אידיאולוגיה וסטריאוטיפים בדימוי האישה המזרחית. כמו-כן, תתבצע סקירה ספרותית של המאמרים ויוצגו הטענות העיקריות שמועלות בהם, והסבר על פי איזה כלים הסרטים יבחנו.
לאחר מכן תוצג שאלת המחקר והשערת המחקר ותקציר על הסרטים. לאחר מכן, ינותחו שני סרטים ישראלים של שנות האלפיים: "סוף העולם שמאלה" ו "אביבה אהובתי" בהם מוצגות דמויות נשים מזרחיות. תוך כדי הניתוח אבדוק סוגיות של הגמוניה, מרחב, עוצמה נשית, ייצוג הגבר המזרחי,שפה, גאולת המזרחי, שוליות, התמערבות, מיניות, מראה – ולבסוף יוצג הדיון, הסיכום והממצאים של העבודה בכללותה.
תוכן עניינים
הקדמה פרק ראשון –  מבוא א.      ייצוג האישה בקולנוע בשנות 60 , 70 –
ב.       "מגדר ועדה בארץ ובתקשורת" –…
ג.        הגמוניה ואידיאולוגיה –.
ד.       אוריינטליזם -…
ה.      נשיות מזרחית בקולנוע —
ו.        שאלת מחקר -…
ז.        השערת המחקר –
פרק 2:    "סוף העולם שמאלה" עלילת הסרט -…
ניתוח הסרט —
פרק 3:    "אביבה אהובתי" עלילת הסרט -…
ניתוח הסרט —
פרק רביעי :   סיכום, דיון וממצאים -..
ביבליוגרפיה -..